Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

28 Disember 2009

KALAU KAWAN KITA NIKAH LAGI SATU, LEBIH BAIK DIAMKAN SAJA


Waktu saya jadi penguatkuasa JAIJ dulu, jam lebih kurang 10.00 malam saya dapat aduan dari kawan saya seorang kakitangan kerajaan. Katanya ada wanita sepejabatnya nak terjun hotel selepas mengetahui suaminya nikah lagi satu. Saya lupa pulak tingkat berapa, yang pasti tinggilah hotel tu. Kebetulan saya tak ada tugas lain hari tu dan saya terus ke sana tapi bukan ke hotel tapi ke sebuah kedai mamak berhampiran. Saya minum dan makan di situ dulu dan kawan saya tu datang dan bercerita lanjut. Saya rasa, saya tak perlu tergesa-gesa ke hotel itu. Katanya di lobi hotel itu juga terdapat suami wanita itu dan rakan sepejabat lain. Saya hairan juga kenapa perkara ini boleh berlaku...

Rupanya, kawan saya tu yang beritahu   wanita itu yang suaminya dah kahwin lagi satu.  Katanya,

"Saya beritahu dia sebenarnya bersimpati dengan masalah rumahtangganya, kesihan tengok dia dimadukan. Tapi sekarang lain pula jadinya. Tak sangka pula dia tak balik rumah kemudian sewa hotel dan ugut nak bunuh diri.". Kawan saya tu kata.

"Serius ke dia nak terjun, ke saja-saja jer". Saya tanya

"Serius tak seriuslah, kalau dia terjun boleh mati. Harap-harap tak terjunlah". Cerita kawan saya tu.

Habis saja saya makan, kawan saya ajak saya pegi hotel, tapi saya tak mahu. Saya kata,
"Iini bukan kerja saya, bukan bidang kuasa saya, saya ada banyak kerja lain. Pergilah buat laporan polis, mungkin polis boleh bantu.".  Kata saya. Kawan saya tu pening kepala. Lepas tu dia kata lagi.

"kalau dia terjun macam mana ?" Katanya.

"kalau dah terjun, umur tak panjang matilah".
Saya jawab macam main-main tapi serius. Mungkin dia faham maksud saya, maksudnya mendalam. Sikit pun saya tak gelak. Lepas tu saya ke pejabat, ada operasi lain. Lain kali kalau nak nasihat orang atau bersimpati dengan rumahtangga orang, berhati-hatilah. Sekarang apa dah jadi. Bila dah jadi macam tu, barulah nak mintak tolong saya selesaikan, apa kena mengena dengan saya. Ok,cukuplah saya cerita setakat ini, cerita  ni tiada sambungan lagi.
SEKIAN.

4 ulasan:

  1. Salam, tak sangka rupanya blog menemukan kawan lama yang terpisah sejak 1996..ana masih cam anta..anta perasan ana ke tidak entahlah...salam ukhwah yang berpanjangan...

    BalasPadam
  2. emm...tukan hal rumhtangga org..biarlah saja mereka sersaikan sendiri..

    BalasPadam
  3. Macam biasa, saya tak kisah jika suami nak kahwin lagi satu... lagi satu.. lagi satu... silakan

    BalasPadam
  4. cakap je lebih...nk bagi laki kawin lagi satu konon...xkena batang hidung bolehla cakap

    BalasPadam

Dipersilakan komen.