Nak Jadi Rakan FB Saya Taip "Kadi Kluang" atau klik bawah ni..

Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

16 Januari 2010

Orang kampung Tersenyum, Harga Getah Naik


Orang kampung yang menoreh getah macam pakcik saya ni sedang tersenyum gembira. Apa taknya, sejak 2 minggu ni harga getah naik sehingga RM 5 sekilo, paras tertinggi dalam beberapa tahun kebelakangan ni. Di Pahang ni banyak kebun getah yang saya rasa melebihi kebun sawit. Tidak seperti di Johor, kebun sawit lebih banyak. Pakcik ni menoreh getah 4 ekar, upah toreh getah orang, dapat dalam 800-1000 seminggu. Maknanya, upah toreh getah orang pun boleh dapat 4000 sebulan. Kalau kebun sendiri dah tentu 8000 sebulan.

Pada anak muda yang sekarang menghadapi masalah pekerjaan kat bandar, apa salahnya jadi penoreh getah di kampung. Kalau mak ayah ada kebun lagi bagus. Kalau tak ada kebun pun, boleh tereh getah orang, lumayan. Pakcik saya cerita lagi, sekarang orang Indonesia ramai yang jadi penoreh sebab orang Melayu dah kurang kat kampung.

2 ulasan:

  1. teringat zaman kecik2 dulu. klu hari cuti sklh kena tolong org tua kutip getah ojol..baunya mmg semerbak giler...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.