Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

26 Januari 2010

TAUKE CUCI KERETA PENING ANAK BUAH BUAT MAKSIAT



Waktu jadi penguatkuasa JAIJ dulu, suatu hari tu dapat aduan kes khalwat di sebuah bilik di kedai cuci kereta. Saya pun pergi dalam pukul 11.00 malam. Kedai tu di kawasan setinggan, tak tahulah tauke dia sewa dengan sesiapa atau ceroboh. Kedai cuci kereta tu menunjukkan iklan dibuka 24 jam sehari. Saya datang naik kereta sendiri, proton saga kebanggaan saya.

Saya dapati, ada lelaki dan perempuan remaja keluar masuk dari dalam bilik sebelah tempat cuci. Mungkin itu tempat rehat mereka. Saya pun pergi cuci kereta walaupun tak berapa kotor, bayar RM 7. Pekerjanya nampak macam malas jer, sorang jer buat kerja. Yang lain enjoy dalam bilik, pasang radio kuat pulak tu. Maka saya rasa, tindakan tangkap tak boleh dilakukan waktu itu, kurang sesuai sebab mereka keluar masuk dari bilik tu. Lagi pun bilik nampak terang, pintu pun tak tertutup rapat. Maka saya balik dulu.

Jam lebih kurang 2.00 pagi saya dan penguatkuasa datang semula ke kedai tu dan tengok dari jauh. Nampaknya suasana masih sama. Radio dibuka kuat dari dalam bilik dan lelaki perempuan keluar masuk. Kedai pun masih dibuka tapi tak ada pelanggan. Pada saya, patutlah tak ramai pelanggan, buat kerja lembab, basuh pun tak berapa sempurna. Saya beritahu penguatkuasa supaya balik ke rumah dulu dan esok jam 8.00 pagi, serbuan akan dibuat.

Esok, jam 8.00 pagi kami tak naik pejabat tapi terus ke kedai cuci kereta tu. Kali ini nampaknya kedai tu belum dibuka walaupun tulis 'buka 24 jam'. Pintu bilik sebelah tempat cuci tu tertutup rapat. Bila didekati, tiada suara orang atau radio dari dalam, semuanya senyap. Biilik tu hanya ada satu pintu, jadi tak payahlah jaga pintu belakang. Saya cuba tolak pintu tu kuat-kuat, rupanya tak kunci. Memang tak ada pengunci dari dalam.

"Nak cuci kereta, nak cuci kereta". Saja berlakon macam nak cuci kereta. Tapi tiada suara menyahut.

Cahaya terang benderang, sebab dah pagi. Saya lihat ada 5 orang, 3 lelaki, 2 perempuan sedang tidur di atas tilam besar. Kami nampak sendiri dari kiri, lelaki, perempuan, lelaki, perempuan dan lelaki. Semuanya tak sedar kedatangan kami. Kami ambil gambar keadaan dia tidur tu. Gambar tu penting untuk bukti di mahkamah nanti.

Kemudian, semuanya dikejutkan dari tidur. Ada lelaki yang malas buka mata, taknak bangun. Dia kata

"Pagi-pagi lagi, kedai tak bukak lagi". Kelakar juga budak ni.

Kemudian barulah dia sedar kami ni penguatkuasa dan ditangkap. semuanya remaja belasan tahun dan awal 20-an.

Tauke pening Kepala

Di pejabat, taukenya suami isteri datang ke pejabat, umur 30-an. Dia kata 3 lelaki tu pekerja dia tapi 2 perempuan tu dia tak kenal, bukan pekerja dia. Tauke tu kesal anak buahnya buat kerja macam tu. Tauke suruh cuci kereta dan buka kedai, dia pulak buat hal. Tauke kata, dia taknak bayar denda dan dia marah pada pekerja dia. Semuanya masuk penjara sebab tak dapat bayar denda, kemudian 2-3 hari ada orang bayar denda, tak pasti siapa.

Kedai Tutup

Oleh kerana kedai tu saya lalu setiap hari dalam perjalanan ke tempat kerja, saya lihat kedai tu terus tak buka. 2-3 hari lepas tu, saya nampak tauke suami isteri yang basuh kereta, ada juga kereta yang datang singgah. Saya dah rasa, setakat mana tauke boleh cuci kereta sendiri, dia ada kerja lain. 2-3 minggu lepas tu, kedai terus tutup, lama juga tutup. Lepas tu, kedai tu dijadikan bengkel kereta pulak, habis tutup terus kedai cuci kereta tu.

Bukan Senang Nak Niaga

Bukan senang nak niaga cuci kereta ni. Bab pekerja ni yang susah. Kebanyakan kedai cuci kereta di JB ni pekerjanya Indon, Bangla, Nepal dan ada le sedikit Melayu. Tauke tak duduk situ, belum tentu anak buah kepercayaan kita tu boleh uruskan kerja dengan baik. Paling nak jaga bab duit ni, entah-entah masuk banyak, tauke dapat sikit.

Lepas tu cara layan pelanggan, cuci kenalah bersih, jangan buat cincai jer. Ni saya tengok, sorang dua je buat kerja, yang lain duduk enjoy dengan awek. Last-last kedai tutup. Saya percaya, taukenya rugi dengan ribunya, bukan ribu rupiah pak.

5 ulasan:

  1. anak2 muda skrang terlalu memikirkn keseronokan jer..akibat yg ditanggung x pernah diambil peduli..ish..ish..

    BalasPadam
  2. setuju dengan leza. kat tempat saya ni, tempat basuh kereta yang memang bertahan ialah tempat yang tak libatkan pekerja asing.

    BalasPadam
  3. meniaga memang susah berdasarkan pengalaman saya menguruskan CHAMEK KOPITIAM.

    lagi2 tang nak jaga kerenah pekerja yg pelbagai.

    BalasPadam
  4. anak2 muda zaman sg terlalu memikirkan keseronokan..nice post..:)

    BalasPadam

Dipersilakan komen.