Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

02 April 2010

Kadi Kluang Nikah Lagi ? Sudah Suratan

Hari Jumaat adalah hari yang mulia. Hari baik, bulan baik ni saya hadir dalam majlis pernikahan itu. Saya pun bersalam untuk memulakan majlis bersejarah tu. Selepas saya lafaz ijab nikah kemudian dijawab oleh bakal pengantin lelaki tu. Dia jawab.

"Aku nikahkan dikau dengan....". Kata lelaki tu. Itu lafaz jurunikah, dia ulang lafaz jurunikah.

Saya terus hentikan dan tanya balik.

"Siapa yang nikah ni, saya ke awak yang nikah ?" tanya saya bercampur gurauan.

Semua yang hadir tu tergelak termasuk pengantin sekali tergelak. Sempat saya buat lawak.

"Kalau awak jawab macam tu, kira sayalah yang nikah". Semua tergelak lagi. Lepas tu barulah dia ok, lafaz dia betul. Mula-mula tadi dia gelabah, tangan dia nampak sejuk jer dari tadi.

11 ulasan:

  1. huhu...ustaz...berdebar lak saya nak tunggu bulan 12 ni bila baca entri ni...huhu

    BalasPadam
  2. hehehe.. tesasul mcm nie pun ade.. :D

    BalasPadam
  3. suspen tul tajuknya.ingatkan tuan kadi dah tambah cawangan tadi.

    BalasPadam
  4. nak tanya restoran hwa moi di jb tu halal ke. ramai orang islam makan kat situ. cuba pantau.

    BalasPadam
  5. patutnye biarlah dia jwb macam tu...pastu awok jawab terima...hehehehe dapat nikah kali kedua....kalau koi syok weh..hehhehe

    BalasPadam
  6. tu tanda2 nak suruh ustaz tambah cawangan la tu

    BalasPadam
  7. hai cik sarimah,awak ni bini org ke a anakdara/jand..jgn nk promote2 cmtu kat ustz,ustz pun bkn malaikat.Jgn kotorkan mindanya- BINI ORANG

    BalasPadam
  8. apa la sensitif sgt dgn isu tambah cawangan ni...

    sy paling tak sabar nak tgk ustaz2 mengamalkan poligami....

    poligami dlm konteks negara kita ni yg sesuai & tak sepatutnya menjadi isu adalah:

    isteri 1: dibelikan rumah, kereta & nafkah yg tetap serta segala kemudahan..samada isteri tu keja @ tidak..
    isteri 2: janda yg ada anak & bekerja, telah mpunyai harta sendiri, rumah, kereta & pendapatan yg lumayan, tak pelukan nafkah zahir pun dari suami.. dia cuma perlu seseorang yg dinamakan suami utk ubat kesunyian sekali-sekala sahaja...
    Nota: kalau pkara begini berlaku, apa hak isteri 1 & masyarakat nak mengutuk isteri ke2 tu???

    kedua2 isteri pula menutup aurat.

    masyarakat tak berani pulak kutuk (malahan memuji) menteri2 yg kahwin 2 dgn artis2 yg tak tutup aurat & menunjuk kemewahan serta berbangga dgn kemewahan & ada yg cerai isteri 1 semata2 nak gelaran Datin...
    isteri2 tak tutup aurat, hidup dlm kemaksiatan, isteri ke2 membolot harta suami, isteri 1 & anak2 terabai.... kes mcm ni memang patut dilaknat Allah..

    BalasPadam
  9. sy suka blog ini sebab ianya berdasarkan kisah / kes sebenar yg ujud & berlaku di Malaysia...

    tidak spt blogger lain yg hanya menulis berdasarkan teori buku2 ilmiah sahaja...

    hidup bukan sekadar teori tetapi amalan & praktikal..

    BalasPadam
  10. Syeikh! mantop. kalau jadi realiti pun apa salahnya. Ahaks...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.