Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

26 Mei 2010

50,000 Penjawat Awam Masuk Skim Cepat Kaya ?

Betul ker kata CEUPACS (seperti dalam Berita Harian hari ini) yang 50,000 penjawat awam terlibat dalam skim cepat kaya ?

Saya tak pernah jumpa seorang pun yang masuk skim cepat kaya. Semua menafikan yang mereka masuk itu skim cepat kaya. Mereka cuma melabur atau berniaga, masuk saham internet, bukan masuk skim cepat kaya. Seorang pun tak mengaku masuk skim cepat kaya. Kalau sebut skim cepat kaya, awal-awal mereka taknak masuk.

Jadi, pengertian skim cepat kaya itu perlu diperjelaskan, jangan disempitkan. Biar orang faham, jangan lebih mengelirukan pula.

15 ulasan:

  1. setuju dgn statement ustaz..

    BalasPadam
  2. ya..betul tu ustaz...kebanyakkan nya hanya selindung disebalik nama2 lain..padahal ianya skim cepat kaya...abg saya pun hampir2 nak terkena...mujurlaa mak ayah asyik dok bagi nasihat...
    penjawat awam ni..yang dah jp downline cuma utk cari lg ahli dan asyik membuat panggilan ja...

    BalasPadam
  3. Benda-benda macam MLM pun boleh dikirakan sebagai skim cepat kaya jugak. Cari-cari downline, konon duduk rumah duit masyuk tiap-tiap hari, login fesbuk dapat RM100, bergaya dengan Merc orang kat dalam gambar, tayang duit berkeping-keping kat dalam profile picture, sembang kencang pumpang-pumpang nak tarik orang dan macam-macam lagi la taktik yang difikirkan sesuai untuk membangkitkan nafsu tamak manusia.

    BalasPadam
  4. kekadang otak kadi ni geliga lah jugak...

    BalasPadam
  5. dulu skim pak man telo...skg mcm2 ada...

    BalasPadam
  6. mana xramai penjawat awam..ada member yg join MLM ni ckp, putrajaya adalah 'lubuk emas' bg geng2 MLM ni cr derang nye 'downline' a.k.a mangsa baru sbb rmai penjawat awam..
    antara ayat derang yg ialah'idup ngan gaji gomen brapa je??xtringin ke pakai kete mewah n idup senang??'
    adeh..berapi je rase..

    BalasPadam
  7. Kalau mahu kaya buatlah perniagaan sendiri yang halal dari segi hukum islam. Jangan asyik dok diam saja. Hujung bulan dapat gaji habis. Bukan di Putrajaya saja, dimana-mana pun sama.
    "Jika kita berbuat baik kepada orang tanpa mengira kaum dan keturunan, Tuhan akan membalas perbuatan dengan balasan yang baik"

    -OrAng KampungKu-

    BalasPadam
  8. Sebenarnya bila bercakap pasal skim cepat kaya ni..banyak juga lah org yg terkeliru dan kurang faham..kalau kita faham dan memahami apa yg dinamakn skim cepat kaya 2 maka ianya begitu mudah sekali contohnya labih kurang begini:
    Setiap apa saja yg kita buat kena ada caranya,kena ikut Prosedur dan pantang larangnya..Undang2 negara yg semua org sedia maklum, jika kita berniaga apa2 saja tanpa kebenaran atau lesen, "baik kita jual benda2 yg halal pn akan diPanggil Haram" dan mula2 kita akan disaman, diberi amaran,kemudian barangan niaga kita akan dirampas atau dirampas bawa naik lori..simpan distor ..boleh diambil balik bila saman atau Kompoun dijelaskn..! begitu juga lah dgn apa yg dipanggil Skim Cepat Kaya ni..yg x ikut prosedur pasti akan dilabelkn dgn berbagai nama2nya yg tersendiri..Hatta Mufti atau tuan2 Guru pn akan didakwa juga jika mengajar Agama,Bersyarah tanpa kebenaran atau x dpt Permit.nanti sy sambung lagi bila ada kelapangan

    BalasPadam
  9. salam..
    tp sy rasa bukan semua mlm tu skim cepat kaya coz bini saya pun join gak bisnes mlm nie.walaupun sy x minat tp saya restu jer dia wat.
    ape yang saye nampak...sy tengok dia xder ler dok diam jer...
    sibuk jage downline,dengar masalah downline,tolong jual barang downline,ikut downline jumpe prospek dan mcm2 lagi..
    so saye ase...xleh ler nilai semua mlm same ngan skim cepat kaye..
    tu yang sy nampak ler....kalo salah mintak maap yer...

    BalasPadam
  10. sebenarnya bapa kepada segala skim cepat kaya adalah institusi perbankan moden hari ini

    BalasPadam
  11. salam ..

    Amir

    Saya setuju dengan kenyataan "viox711"..
    x semua MLM teruk, ada MLM yang mendatangkan kebaikan kepada ahlinya..mmg x dinafikan banyak MLM cuba mempengaruhi org ramai dengan cara menawarkan ganjaran lumayan..orang hanya fikir apabila dah join jadi ahli, pastu duduk rumah goyang kaki, minggu depan atau bulan depan dah boleh jadi jutawan..begitulah sempitnya pemikiran org kita yg senang untuk dipengaruhi..mana ada istilah senang untuk berjaya..tapi bila x dpt income mula nk mengamuk sana sini, mengadu sana sini, kata itu kata ini..silap nya di sini juga adalah pada org ramai kerana tidak menyiasat latar belakang company MLM yg hendak sertai itu, sistem yg dijalankan MLM itu, apa produk yg ditawarkan, tapi hanya tahu nk jadi Jutawan hanya dengan cara membayar yuran ahli sahaja..

    BalasPadam
  12. MLM bukan skim cepat kaya. Skim cepat kaya bila keluar duit, takde produk, tunggu jek duit jatuh tanpa ada apa statement, kontrak atau maklumat tentang ke mana duit itu akan dilaburkan dan dari mana keuntunga itu akan datang.

    BalasPadam
  13. salam ustaz boleh jelas kan pasal dinar Iraq pulak, pe kah status die?halal haram, sah xsah,riba bunga? try ustaz baca blog ni.
    http://www.dinariraq009.blogspot.com/
    terima kasih.

    BalasPadam
  14. Saya dah tulis pasal dinar Iraq. Intai kat sini

    http://kadikluang.blogspot.com/2010/11/dinar-iraq-boleh-jadi-jutawan.html

    BalasPadam
  15. salam...

    huhuhuhu..sorry..nk mencelah..
    jgn salah paham..MLM adalah MLM.MLM bukan program, bukan skim dan bukannye bukan2..tetapi telah bertahun2 MLM disalahgunakan oleh kompeni2 yang hanya mementingkan keuntungan..tetapi sy lihat sekarang byk MLM yang pure..cume kite kene byk amik tahu..pure ke scam..tolong jgn cakap bukan2 kalau xtahu..baik diam..cakap la hanya sesuatu yang kita benar2 tahu..sedih bila org ckp MLM adalah skim cepat kaya!

    BalasPadam

Dipersilakan komen.