Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

30 Mei 2010

Gula: Kita kena Gula-Gula

Beberapa hari lepas, saya ke sebuah pasaraya antara yang terkenal di kalangan orang Kluang. Banyak juga beli barang keperluan. Tapi bila tanya gula, jurujual tu kata dah habis. Saya kira nasib baik juga sebab tak banyak pakai gula kat rumah. Biasa minum sirap, oren atau sarsi yang memang dah ada gula. Atau minum susu tin yang dah sedia manis. Jadi, tak dapat beli gula hari tu pun rasa tak apa sangat. Balik tu, singgah kat satu kedai runcit, gula pun habis.

Kenapa gula sukar didapati ?

Jangan salahkan pengguna, pengguna salah apa. Sikit-sikit nak salahkan pengguna, kata pengguna buat belian mengejut dan simpat stok kat rumah. Betul ker ? Tak betullah semua ni. Pengguna manalah nak simpan stok banyak-banyak kat rumah, bukan gula ni boleh simpan lama-lama. Lebih lagi kat rumah ada semut, susah nak simpan gula  kat rumah.

Kes sorok ?

Mungkin juga kes sorok sebab pengeluar, pengedar atau peniaga yang menjangka harga gula nak naik. Akhbar beberapa hari ni cerita tentang nak kurangkan subsidi termasuk gula. Jadi peniaga ni nak dapat keuntungan segera.

Kes Seludup ?

Dah tentu ada seludup sebab di negara jiran kita lebih mahal. Rakyat Singapura pula bebas membeli gula di Johor untuk dibawa keluar setiap hari, tiada sekatan.

Bila Gula Nak Pulih Semula ?

Hairannya, kalau kerajaan umum saja kenaikan harga gula, esoknya bekalan gula terus pulih. Berlambak-lambak pula di pasaran. Tengok dulu kata minyak diesel habis beberapa minggu, bila naik harga saja, terus pulih seperti sediakala.

2 ulasan:

  1. salam ustaz..
    btol kata ustaz sy skong 100%...trik 2 da basi..diaorg msih guna pkai lg..sy pon xfhm kna bgitu mudah naikkn harga sesuka ati..diaorg pk untung je..yg kaya smakin kaya, yg miskin smakin miskin..

    BalasPadam
  2. biasalah ustaz...manusia suka menanguk diair keroh..salah tangguk dapat ular air....

    BalasPadam

Dipersilakan komen.