Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

06 Mei 2010

Suami 6 Tahun Tak Balik Rumah

Seorang wanita 40-an mengadu pada saya, yang suaminya sudah 6 tahun lebih tak balik rumah di Kluang. Katanya suaminya duduk dengan wanita lain di Johor Bahru. Alamat suaminya tinggal pula tidak diketahui.

Katanya, suaminya bekerja sebagai pengawal keselamatan di beberapa tempat di JB dan tempat kerja sering pindah-pindah. Bila mengadu pada saya, maka sukar untuk diambil tindakan sebab alamat tak ada. Cuma nak dicerita di sini, kenapalah seorang suami mengabaikan tanggungjawab kepada isteri dan anak-anak, sedangkan suami enjoy dengan perempuan lain di JB sudah 6 tahun.

4 ulasan:

  1. Sungguh malang isteri dan anak-anak. Lelaki tidak bertanggungjawab, nanti bila anak2 besar tak nak jaga dia, tak perhatikan dia, jangan salahkan anak-anak pulak.

    BalasPadam
  2. Sayang anak tangan-tangankan..
    Sayang isteri tinggal-tinggalkan..

    Agaknya peribahasa ni dah nak kena tukar ni.
    "Sayang anak tangan-tangankan tapi tak boleh lebih-lebih sangat..
    Sayang isteri tinggal-tinggalkan tapi tak boleh lama-lama sangat.."

    Kata2 rekaan manusia ada expirednya..
    Al-Quran je yang kandungannya sentiasa sesuai tiap ketika.

    Masa enjoy.. anak isteri jadi mangsa. Nti bila anak2 xnak jaga pun anak isteri jugak y dpersalahkan..

    BalasPadam
  3. ustaz, apa hukum isteri yg mcm ni? maksudnya dia tahu suaminya berzina tapi tak mampu berbuat apa2? adakah masih berdosa kerana dikira bersubahat? dan bagaimana pula ibubapa kepada perempuan yg bersama suami tadi...walaupun tahu anknya berzina tapi masih senyap tanpa sebarang tindakan? adakah semua ini patut direlakan?Saya inginkan penjelasan dr ustaz..terima kasih ustaz.

    BalasPadam
  4. nasib si isteri bergantung kpd dirinya sendiri..
    apa tindakan yg si isteri nak ambil????

    kalau isteri redha ditinggalkan 6 tahun digantung tak bertali, suami tak bagi nafkah zahir batin & isteri masih redha & masih sanggup mpunyai suami spt ini, teruskan lah dgn bersabar... dosa zina suami tak de kena mengena dgn isteri...lainlah mungkin suami bersekedudukan tak mau nikah ke2 sebab isteri tak izin,...

    nampaknya semuanya jahil hukum & terus hidup dlm kemaksiatan & murka Allah....

    isteri itu kena tanya diri sendiri adakah dia sanggup mempunyai suami yg begitu.. jika tidak sanggup, dia sudah layak mohon fasakh @ cerai taklik (cukup syarat sebab ditinggal 6 tahun!)... masalah tak tau alamat, usaha lah ... tentu pej agama ada cara menangani kes yg sebegini... Msia kan ke arah negara ICT.... tak kan dlm JB pun tak boleh cari... bukan melarikan diri di luar negara...

    bila dah cerai rasmi, mudah isteri itu memulakan hidup baru.... cari nafkah fokus membesarkan anak2, patuhi jalan yg lurus...bgm jalan yg lurus itu??? iaitu jalan org2 yg telah Allah anugerahkan nikmat kpd mereka, bukan mrk yg sesat (semua dlm surah al fatihah)..

    siapakah org yg telah diberi nikmat itu? Contohi jalan 1. Para Nabi 2. Para Sahabat 3. Sodikin 4. Solehin..... inilah jalan yg lurus... ikut ini selesai masaalah...

    ramai janda lebih berjaya spt Pengasas Sendayu Tinggi (Rozita) , Pengasas NV (Allahyarhamah Sosilawati) dll....malah lebih berjaya dari surirumah yg dok rumah menunggu suami balik rumah dari kerja......

    BalasPadam

Dipersilakan komen.