Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

07 Mei 2010

Sudah Nasibku 'Mat Burger' : Episod 7

Tiba di KL dalam jam 6.30 petang, Man menurunkan Yanti di sekitar bandar. Yanti kemudian mengambil teksi untuk balik ke rumah ayahnya. Sampai di rumah dalam jam 7.15, Yanti kata balik naik bas dan keluarganya tidak mensyaki apa-apa. Man bermalam di hotel sekitar Jalan Masjid India malam itu. Sebelah malam, hampir kesemua abang dan kakak Yanti datang ke rumah ayahnya seakan ada kenduri besar juga. Sejak Yanti ada di rumah tadi, tidak ada satu pun soalan dari ayah atau ibunya berkenaan hasrat Yanti nak kawin itu.

Selepas makan malam, yanti duduk di bilik seakan tidak mahu berbual di ruang tamu bersama abang dan kakaknya. Yanti cukup risau dan sekali sekala timbul rasa menyesal kerana Yanti berterus terang kepada kakaknya Azizah sebelum ini. Tapi Yanti tabahkan hati, Yanti berazam akan terima apa saja kemungkinan yang berlaku. Jam lebih kurang 9.00 malam, ibunya memanggil Yanti keluar di ruang tamu. Berada di situ adalah abang-abang dan kakak-kakak Yanti, tanpa abang atau kakak iparnya yang berada di luar rumah. Abang Yanti yang kedua, Fuad yang mula-mula bersuara.

"Yanti. Kenapa pilih lelaki ni ? Tak ada lelaki lain ker ?". Kata abang kedua Yanti. Orang lain berdiam diri. Yanti tunduk sambil duduk, kemudian Yanti berkata.

"Abang, ayah, ibu, izinkan Yanti buat pilihan sendiri untuk mencari bakal suami Yanti. Yanti yang nak kahwin, Yanti tahu lelaki yang Yanti pilih". Kata Yanti. Suasana sudah mula bertukar jadi tegang dan Yanti seakan mahu menangis. Abangnya yang kedua itu pula sudah mula meninggikan suara.

"Pilihan sendiri kata kau ! Kalau lelaki yang bagus tak aper, ni penjual burger  tepi jalan ! Tak ada lelaki lain ker ?" . Abang keduanya bersuara sambil berdiri.

Kemudian, abang Yanti yang sulung, Kamal menenangkan keadaan. Dia tak mahu perjumpaan itu jadi tegang.

"Ok. Yanti, kami nak tahu, kenapa kamu pilih lelaki tu. Kenapa dia jadi pilihan Yanti ?". Kata abang pertamanya dengan suara yang agak lembut.

Yanti tak jawab, malah mula menangis dengan banyaknya sambil menyesat air mata dengan lengan bajunya. Tiba-tiba kakaknya, Azizah bersuara. Azizah anak ketiga dalam adik beradik.

"Saya tak setuju kalau kita hina seorang penjual burger. Kenapa kita patut hina dia, tak baik kita pandang hina pada dia. Kita semua pun tak pernah tengok dan jumpa dengan orangnya. Yang penting pada kita, bolehkah lelaki ni jadi seorang suami yang baik. Yang dapat membimbing dan menjadi ketua keluarga. Janganlah kita awal-awal dah hina peniaga burger". Kata Azizah yang sudah mula meninggikan suara. Kemudian abangnya yang kedua menjawab.

"Saya taknak nama baik keluarga kita tercemar kerana jantan penjual burger ni ! " Kata abang keduanya seolah-olah menyindir. Yanti sudah tidak dapat menahan kemarahan, dia tak dapat terima perkataan 'jantan' itu. Yanti terpaksa menjawab sambil menjerit kemarahan.

"Abang ! Sampai hati abang hina dia macam tu, sampai  panggil dia 'jantan'. Abang tu pun bukan baik sangat. Entah-entah abang tu lebih teruk lagi dari orang yang abang kata tu !". Kata Yanti.

Perasaan Yanti tidak dapat dikawal lagi. Secara sepontan, Yanti membaling bantal kecil penutup kusyen dan mengenai muka abang keduanya itu. Yanti kemudian lari dan masuk ke bilik, Yanti menutup pintu sambil menghempas kuat. Yanti mengunci pintu bilik dari dalam. Yanti menangis teresak-esak dalam bilik seorang diri.

Ibunya seakan ketakutan dan mengetuk bilik dan memangil Yanti tetapi Yanti tidak menyahut. Di luar, abang keduanya itu terus berkata sesuatu di hadapan bapa dan adik beradiknya.

" Ini semua sudah termakan dan terkena ilmu hitam mamat burger tu. Siap, nanti aku kerjakan mamat ni baru dia tahu siapa aku !" Kata abang keduanya. Tidak puashati dengan sikap abangnya, Azizah bersuara.

"Apa abang nak buat dengan Yanti!  Kenapa adik beradik lain boleh cari jodoh sendiri, kenapa tak Yanti ?" Kata Azizah. Kemudian abang yang sulung pula bersuara.

"Betul tu Azizah, sapa kata tak betul. Nak cari jodoh sendiri tu carilah, tapi perlu restu dari keluarga kita. Kalau dah tak restu, takkan boleh jadi sebahagian keluarga kita". Kata abang sulungnya yang kerja pegawai kerajaan tu. Azizah terus membela Yanti.

"Kita semua mesti tahu perasaan gadis sekarang. Kalau hati dah terpaut dengan lelaki pilihan, takkan boleh bahagianya kalau dijodohkan dengan orang lain". Kata Azizah. Kemudian abang kedua membangkang.

"Lelaki pilihan lelaki pilihan juga. Tapi takkan lah mamat burger tu yang dia berkenan. Guna lah kepala hotak sikit. Tak guna belajar tinggi-tinggi !". Kata abang keduanya.

Melihat kerenah anak-anak yang bertengkar, bapa Yanti memegang dadanya sambil tunduk. Bapanya sudah hampir 70 tahun, ada sakit darah tinggi dan lemah jantung, pernah buat pembedahan pintasan jantung. Sambil tangan diletakkan di dada, bapanya mula bersuara.

"Abah dah besarkan kamu semua dengan pendidikan agama dan akademik yang baik. Abah tak mahu engkau orang semua bergaduh sesama adik beradik. Nanti kalau abah dah tak ada, tak tahulah engkau orang boleh bersemuka ke tidak.". Kata bapa Yanti dengan nada sayu.

Kemudian bapanya terus memegang dada dan menitiskan air mata. Melihat keadaan itu, ibu Yanti minta semua bertenang dan memimpin bapa Yanti masuk ke bilik tidur.

"Sudahlah! sudahlah! Mak panggil kamu semua ni nak berbincang, bukan nak bergaduh". Kata ibunya sambil memimpin bapanya masuk ke bilik.

Di ruang tamu, berlaku pertengkaran lagi di antara abang kedua, Fuad  dan Azizah dengan diperhatikan adik beradik lain.

"Saya tak akan izinkan sama sekali Yanti kahwin dengan mamat burger tu. Tengoklah apa yang saya nak buat lepas ni". Kata Fuad.

"Sudahlah Fuad. Saya bukan kata nak menyokong lelaki pilihan Yanti tu tapi biarlah kita berbincang dengan elok. Kita dengarlah pandangan Yanti tu dulu, jangan terus menghentam dia. Sebab tu kita panggil dia balik sini. Dia tu perempuan, bukan lelaki, dalam keadaan macam ni kita kena cakap elok-elok dengan Yanti." Kata Azizah.

Abang pertama Yanti, Kamal menenangkan keadaan dalam usaha mendamaikan pertikaian itu.

"Oklah, ok. Tak guna kita bertengkar, kita nak bincang dan nak cari jalan penyelesaian. Abang rasa kita semua baliklah dulu. Tak ada gunanya kita terus berbalah macam malam ni. Tengok abah pun dah macam tak sihat.  Rasa elok kita bincang di rumah abang di Shah Alam dalam dua tiga hari ni. Bila dah ada penyelesaian, barulah kita beritahu abah dan mak. Lepas tu kita jelaskan pendirian kita pada Yanti." Kata abangnya, Kamal dan yang lain diam tanda setuju.

Man malam itu jalan-jalan di sekitar Jalan Masjid India. Man ada hantar sms pada Yanti beberapa kali tetapi tiada jawapan. Man rasa, mungkin Yanti sedang sibuk atau sudah tidur. Sehingga Man tidur jam 11.30 malam, Man tetap menanti balasan sms dari Yanti tetapi tiada.


2 ulasan:

  1. sedih baca cerita ni..teringat2 kisah yang pernah saya lalui dulu tahun 2007.bahagian yang "ilmu hitam","takda lelaki lain ke" pun saya pernah dengar juga dari mulut ahli keluarga saya. walaupun sekarang dah ok, keluarga dah mula terima lelaki pilihan saya (sebab die memang lelaki baik2) namun rasa sedih dalam hati ni masih meninggalkan kesan sebab yang kata begitu ahli keluarga sendiri...

    BalasPadam
  2. kau nak jugak!kau care doh sbnarnya.care gile babi

    BalasPadam

Dipersilakan komen.