Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

02 September 2010

Kereta Baru Ganti Waja ?


Yer ke ni kereta baru keluaran proton yang bakal menggantikan Waja ?

Kalau betullah, bentuk sebiji macam Mitsubishi Lanser Evo.  Sekarang ni harga mahal sangat, kawan saya ada pakai, beli dalam 100,000. Kalau keluaran proton, harap-harap janganlah tinggi sangat harga. Pada saya, tak kisahlah kalau kereta nasional tiru bulat-bulat kereta luar. Dulu proton Saga, Satria, Wira, Perdana pun tiru macam ni juga, berjaya juga. Yang Proton Juara tu, konon nak buatan tempatan sangat, terus tak laku.

Lagi satu, jangan bentuk saja Mitsubishi Evo, enjin kena power macam Evo jugalah. Semalam saya nampak kereta polis kat sini pakai kereta ni, nampak macam hebat jer. Yang paling penting kuasa pecutan dia.


6 ulasan:

  1. amboi..ustaz suka kelajuan jugak noh..

    BalasPadam
  2. Salam Tuan Kadhi,

    mmg replacement model Waja dan Lancer based. Boleh baca lanjut disini:

    http://paultan.org/topics/cars/proton-waja-lancer-cars/

    BalasPadam
  3. Kalau PROTON mengekalkan kualiti Mitsubishi tu dan harga yang berpatutan, saya percaya kereta ini akan mendapat sambutan yang sangat baik.

    Pasti akan memberi saingan hebat kepada kereta lain seperti Honda dan Toyota.

    BalasPadam
  4. Itu selangkah lagi kemajuan yang kita patut bangga dgn. bangsa kita sendiri. Ape yg patut kita buat adalah memberi ruang dan peluang kpd mereka utk membuktikan bahawa kita juga mampu lakukan seperti mana bangsa lain. Walaupun kita tidak mampu buat 100% tp kita mampu cipta dgn acuan kita sendiri. Dan itulah erti kemerdekaan yg kita dah kecapi sudah 53 tahun lepas. Kalau negara mampu MERDEKA kan,inikan pula utk membawa negara ke mata dunia.Bukan 1 tugas yg mudah...sokonglah mereka.

    BalasPadam
  5. Ustaz, yang pasti Proton ambil model Mitsubishi Lancer pun bukan percuma. Hak paten, harga, teknologi, warna dsbnya ada dalam perjanjian yang dinamakan perkongsian pintar dan pemindahan teknologi Jepun-Malaysia, macam Saga, Wira, Waja, Perdana dulu.
    Masa PDRM tukar kereta peronda Proton Waja kepada Mitsubishi Lanser dulu ramai yang marahkan kerajaan kununnya tak patriotik, mumbazir, tolong kronilah ... tetapi sebaliknya ada perjanjian rahsia antara Proton-Mitsubishi, ramai yang tak tahu tetapi lebih suka bising dan auta jer. Namun hasilnya kini...
    Yang pasti Proton memang cerdik, yang sakit hati pasti Indon sebab mobil polisi depa pun pakai Mitsubishi Lancer. Watuh waduh kok Malaisia bisa bikin ya...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.