Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

18 September 2010

Lafaz Cara Jawab Nikah Pengantin Lelaki

Ada ramai orang tanya saya soalan, bagaimana lafaz ijab dan qabul masa nak nikah di negeri Johor. Oleh kerana ramai nak nikah lepas raya ni dan hujung tahun ni, saya beritahulah. Lafaz qabul boleh beritahulah, lafaz ijab yang pak imam jurunikah tu tak payahlah beritahu.

Lafaz yang betul bagi pengantin lelaki:

"Aku terima nikah............(nama pengantin perempuan) dengan maskahwinnya dua puluh dua ringgit setengah tunai".

Nasi Arab Mandy, Maqluba dan Kabsah (citarasa asli arab), klik sini

128 ulasan:

  1. salam...

    lafaz cara jawab nikah bagi negeri terengganu lain sikit dan agak simple:

    jurunikah:
    "aku nikahkan dikau (nama penuh pengantin lelaki) dgn (nama penuh pengantin perempuan) dengan maskahwinnya sebanyak (jumlah) tunai."

    pengantin lelaki jawab:
    "aku terima akan nikahnya dengan maskahwin seperti yang tersebut itu."

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku terima nikahnya....(nma bkal isteri)dengan maskahwin seperti yang tersebut. leh x ustaz?

      Padam
    2. Klu mc nie ustaz. aku terima nikahnya bagi diri aku dgn mas kwin byk t'sebut

      Padam
    3. Ow,yaka sepa tnya?..

      Padam
  2. mcm ni ke kat trg jwab nikah?..ke atas juru nikah yang suruh..

    BalasPadam
  3. As salam..
    saya ingin bertanya,adakah sah ijab dan kabul sekira nya kadi tersalah menyebut nama pengantin perempuan dan mas kawin.manakala pengantin lelaki menyambutnya dengan nama pengantin perempuan dan mas kawin yang betul..saksi mengesahkan lafaz tersebut..tetapi sebelum berlangsung ijab dan kabul kadi melakukan latihan akad bersama suami, kadi menyebut nama pengantin perempuan dan mas kawin adalah betul.

    nama sebenar pengantin perempuan: Nurul Ain
    nama yang disebut kadi semasa akad: Nurul Aini
    nama disebut pengantin lelaki semasa akad:Nurul Ain

    apakah perlu ijab dan kabul perlu dibuat semula?

    Sekian, Terima kasih

    BalasPadam
  4. Nikah adalah sah dan jangan diragui lagi. Jurunikah memang bermaksud Nurul Ain, walaupun tersasul tersebut Nurul Aini. Yang penting, memang niat jurunikah hendak nikahkan Ain bukan orang lain. Sebelum itupun, tentu wali sudah kata serah wali berwakil kepada jurunikah Ain itu, bukan orang lain.

    Sebaiknya, saksi nikah hendaklah dengar betul-betul ijab dan qabul itu. Dan boleh menegur jurunikah sekiranya tahu jurunikah tersasul, bukan peranan saksi duduk saja. Saksi juga boleh minta lafaz ijab qabul itu diulang semula untuk meyakinkan ahli keluarga yang ada di majlis itu.

    Tapi kalau perasan selepas selesai malis, janganlah diragui pernikahan itu, sah tetap sah dan tak perlu nikah semula.

    Mengenai maskahwin, itu sunat saja disebut dalam akad nikah, kalau tak sebut pun tak apa. Kalau salah sebut pun tak apa sama ada terkurang atau terlebih. Kalau nak dikira mesti sebut tepat, nanti susah juga. Ada orang kata maskahwin dia 22.50 tapi dia kasi lebih. Jangan ragu sah atau tidak. Sah juga.

    BalasPadam
  5. ustaz tlg bagi cara jawab nikah di negeri kedah..saya was was

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sila tanya jabatan agama Islam Kedah.

      Padam
  6. ustaz, boleh ke memendekkan nama bakal isteri yang panjang semasa lafaz terima nikah?

    BalasPadam
  7. Jawapannya, tak boleh. Kenalah sebut nama penuh perempuan dan bintinya. Kecualilah mendapat kebenaran dari jurunikah, tapi tengok keadaan juga.

    BalasPadam
  8. saya orang trg...lafaz utk trg agak simple seperti sedara kata di atas hehehehe

    BalasPadam
  9. as slm ustaz..

    kdg kala terdpt "gangguan" semasa akad. adakah d0a2 selain meminta pert0l0ngan drpd Allah SWT??

    BalasPadam
  10. Banyak doa yang kita boleh baca, antaranya ayat Kursi.

    BalasPadam
  11. as salam ustaz..

    bolehkah kita menggantikan mas kawin tunai kepada seutas rantai dengan persetujuan pengantin perempuan..
    satu lagi bagaimana lafaz nikah bagi negeri sembilan..
    terima kasih

    BalasPadam
  12. Boleh. Sila maklumkan/bincang dengan jurunikah/ pejabat agama di Negeri Sembilan itu. Lafaz di Negeri Sembilan, sila tanya pejabat agama di sana.

    BalasPadam
  13. Assalamualaikum..
    Bagaimna pula lafaz ijab kabul bagi pngntin pmpuan yg menggunakan wali hakim kerana dia ank tdak sah taraf. adakah lafaz itu akn mmbuatkn hadirin yg mnyaksikn akad tu tahu hal yg sebenar? Sy bingung untuk bernikah di masjid atau dirumah kerana takut pihak keluarga pengantin lelaki tahu status sy yg sebenar.

    BalasPadam
  14. Insyaallah...tiada masalah, jurunikah tidak akan aibkan pengantin. Kadi atau jurunikah ada kaedah tersendiri untuk menjaga kepentingan pengantin. Tak perlulah dicerita pada umum apa kaedah itu.

    BalasPadam
  15. Askum ustaz...nak tanye,saya akn bernikah di kluang..soalan saya solat sunat sebelum dan selepas nikah mesti buat ke,atau atas tok kadi...lagi 1 upah jurunikah dan 2 orang saksi berapa?t.kasih...

    BalasPadam
  16. Upah jurunikah trmasuk saksi di johor rm150.

    BalasPadam
  17. tentang solat sunat sebelum dan selepas pulak mesti kena buat ke?

    BalasPadam
  18. Solat lepas akad nikah hukumnya sunat saja, jadi kalau buat dapat pahala.

    BalasPadam
  19. ustaz untuk negeri sembilan berapa upah kadi temasuk saksi?

    BalasPadam
  20. Ustaz akad negeriri pahang mcm mane ea

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ustaz lafas taklik kt jhr dlm jawi atau rumi?

      Padam
    2. Lafaz taklik Johor ada jawi dan ada rumi. Kecualilah jurunikah tertinggal yg rumi tu kat rumah.

      Padam
  21. salam ustaz..niat dalam bahasa arab solat sunat sujud lepas akad nikah mcm mana..

    BalasPadam
  22. Lafaz niatnya:
    “Usolli sunnata ba’dan nikahi rak’ataini lillahi Ta’ala”. Allahu Akbar.

    Sahaja aku solat sunat sesudah nikah dua rakaat kerana Allah Ta’ala”.

    BalasPadam
  23. Salam Ustaz,

    Sekiranya bernikah berwalikan bapa, perlukah pengantin lelaki menyebut nama pengantin perempuan termasuk binti sedangkan akad dilakukan dengan bapanya.

    BalasPadam
  24. Sebutlah nama perempuan dan bintinya sekali. Ini diseragamkan di seluruh negeri Johor.

    BalasPadam
  25. Assalamualaikum Ustaz,

    Nak tanye, lafaz ijab bagi bapa pengantin perempuan yg ingin menikah anak nye sendiri.

    Terima Kaseh
    Ahmad AM

    BalasPadam
  26. Lafaz ijab bapa yg menikahkan anaknya, sila tanya jurunikah. Di Johor, jurunikah disyaratkan ada bersama walaupun bapa yang nikahkan.

    Untuk seorang bapa menikahkan anaknya, sila mohon kebenaran dari Kadi terlebih dahulu melalui satu borang.

    BalasPadam
  27. salam.. Andai Nama lelaki di salah sebut..jauh bezanya dari nama asal lelaki tersebut..adakah sah nikahan tersebut..?

    BalasPadam
  28. Salah sebut nama lelaki tetapi maksudnya tetap pada lelaki yang bersalam dengan jurunikah itu. Nikah sah.

    BalasPadam
  29. ustaz tolong saya bagaimana nk jawb nikah di KL?tolong tanyekan kawan2 ustaz di KL..sy nk nikah dekat da ni...terima kasih bnyk2 sy dahulukan

    BalasPadam
  30. Salam
    ustaz.. Sy sepatutnye bernikah pd bulan oct akn dtg..tempoh dr tarikh kawin kini Tggal tk sampai 2 bln.. Dan sy baru tau status sy dimane sy merupakan anak luar nikah bler bapa sy mengatakan sy kena nikah mgunakan wali hakim.. Berita ini telah buat sy amat kecewa di saat2 akhir persediaan perkawinan sy..adakah lafaz akad nikah yg berwalikan hakim akn disebut di khalayak tetamu dan adakah nama sy akan ditukar bt ke abdullah semasa majlis akad nikah? Ini kerana nama sy sek di ic dan surat beranak berbintikan nama ayah sy..Sy harap ustaz dpt membantu sy menjawab soalan sy.. Terima kasih ustaz..

    BalasPadam
  31. soalan ni saya akan jawab melalui email saya. sila email kpd kadikluang@yahoo.com. Atau melalui fb saya.

    BalasPadam
  32. Adakah sah lafaz qabul seperti "saya terima nikah dengan maskahwinnya yang tersebut".
    kemudian saksi kata sah sdgkn tidak ada nama pengantin perempuan atau nya selepas perkataan "nikah"

    BalasPadam
  33. Kalau jurunikah kata sah, maka sahlah. Perempuan walaupun tidak disebut tetapi tentu sudah dikhususkan, bukan ada perempuan lain yang bernikah. Cuma di negeri-negeri seperti Johor, sudah ada lafaz yang standart yang perlu diikuti.

    BalasPadam
  34. salam uztad,sy nk tyn..boleh ke bakal bapak mentua saya mintak dulu duit hantaran..dengan cara paksa...

    BalasPadam
  35. Mertua boleh minta dulu semua atau sebahagian duit hantaran sebelum nikah. Mungkin nak buat belanja kenduri. Tapi paksa memaksa ini tidak sepatutnya berlaku. Eloklah berbincang cara elok tanpa paksa2. Tapi kenapa bakal pengantin lelaki tak mahu kasi sehingga perlu dipaksa? Sila baca novel saya brtajuk Hantaran 10000. Menarik d byk pengajaran.

    BalasPadam
  36. jika wali adalah adik lelaki sendiri dan dia tak nak tolong jadi wali,mcm mana nak buat??? adakah makamnah akan jadi wali...tapi pengurusan \nya mcm mana?? lama tak jangka masa nya?

    BalasPadam
  37. kalau adik tak mahu jadi wali, ada adik lain yg nk jadi wali, boleh jadi wali. kalau taknak, kenalah pujuk. kalau tak brjaya, minta org lain pujuk. kalau tak, pegi ke mhkmah syariah failkan kes. lama atau kejap itu trserah pd mhkmh yg tentukan.

    BalasPadam
  38. berapa cara lafaz ijab kabul oleh pihak pengantin lelaki yang ada di malaysia

    BalasPadam
  39. Aasalamualaikum sy nak tahu kalau dalm ic sy tak ade binti boleh kah sy berkhawin? Tetapi ic abang kandung sy ade bin ttp di ic sy tak ade bagaimana cara cara untk bernikah dan dan ape perlu sy buat? Sbb sy berkhawin pd dec ni

    BalasPadam
  40. Boleh kawin, kenapa pulak tak boleh kawin. Sila bincang dan jelaskan di pejabat agama. Mungkin ada kekeliruan sedikit yg perlu diperjelaskan.

    BalasPadam
  41. Tuan.Saya seorang janda...pada awal tahun lalu saya telah dilamar dengan perkataan oleh teman lelaki saya ( Sudikah sapiah menjadi isteri saya ) dan pada masa itu saya kata sudi...ianya disaksikan oleh kawan dan teman....ada teman mengatakan saya telah pun menjadi isteri pada teman lelaki saya.saya mohon rujuk masalah ini di Selangor tapi sehingga kini teman lelaki saya tetap mengatakan saya isterinya.

    BalasPadam
  42. "Tuan.Saya seorang janda...pada awal tahun lalu saya telah dilamar dengan perkataan oleh teman lelaki saya ( Sudikah sapiah menjadi isteri saya ) dan pada masa itu saya kata sudi...ianya disaksikan oleh kawan dan teman....ada teman mengatakan saya telah pun menjadi isteri pada teman lelaki saya.saya mohon rujuk masalah ini di Selangor tapi sehingga kini teman lelaki saya tetap mengatakan saya isterinya".

    Saya tidak berapa faham dengan maksud nikah ini. Banyak keliru punya. Adakah sah nikah hanya kerana lelaki kata nikah sah? Adakah semua rukun nikah dipatuhi iaitu suami, isteri, wali, saksi dan lafaz ijab qabul ? Adakah lamar itu tandanya dah nikah ? Mungkin itu boleh bermaksud bertunang atau merisik saja.

    Bagaimanapun, rujuklah ke Pejabat Agama atau Mahkamah Syariah Selangor dan tunggu keputusannya. Kalau lelaki tak mahu datang ke Pejabat Agama, datang seorang sahaja untuk bertanya dan dapat keputusan yg jelas.

    BalasPadam
  43. kalau kite mula dengan bismillahhirrahmannirrahim aku terima nikah simpolan binti simpolan, sah ke tidak

    BalasPadam
  44. Tak perlu baca bismillah kuat2, kalau nak baca pun dalam hati saja. Terus jer jawab.

    BalasPadam
  45. Assalam Ustz Khalil..
    Saya bakal melangsungkan pernikahan dgn bakal isteri di Parit Raja BP. Saya ingin bertanya mengenai setengah pendapat yang menyatakan sunat menjawab lafaz akad nikah selepas 3kali jurunikah melafazkan akad nikah (untuk mengelakkan gangguan syaitan)..betul ke Ustz? ada ke dalil atau hadis yang menyatakan sedemikian?

    BalasPadam
  46. Zakwan Ramli... Itu satu pendapat yang tak betul dan jangan diikut.

    BalasPadam
  47. salam ustaz,saya adam..saya nak tanya..macam mana cara lafaz nikah di kuala lumpur..sebab saya dah nak dekat nikah 6haribulan12 ni..tolong saya ye ustaz..terima kasih..

    BalasPadam
  48. Lafaz kat kl, mintak tolong ustaz2 kl tolong jawab kat sini. Saya tak tau.

    BalasPadam
  49. salam ustaz..saya baru tgk video kwn sy lafaz nikah di trganu.mmg simple. cuma yg sy t'tanya2, jurunikah xb'tnya pada saksi samada nikah sah atau x,,lalu terus b'doa..mmg xwajib b'tnya pd saksi ke??

    BalasPadam
  50. Tiada masalah, nikah sah. Kalau jurunikah dah yakin dan tiada bantahan/ pertikaian oleh saksi, jurunikah boleh beranggapan nikah itu sah.

    BalasPadam
  51. Salam Ustaz,kalau mas kahwin ialah RM888.50, macam mana nak sebut dalam lafaz ijab kabul? saya tanya sebab nak elakkan kesilapan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau maskawin 888.50 sebutlah jumlah tu. Tapi beritau jurunikh dulu sblm akad nikah.

      Padam
  52. Salam ustaz, saya akan bernikah tahun hadapan. Saya ingin memberi mas kahwin berupa rantai tangan emas kepada bakal isteri saya. Persoalannya, bagaimanakah lafaz nikah yang perlu saya sebut nanti? Adakah perlu menyebut barangan tersebut atau nilai sahaja atau kedua-duanya sekali? Di dalam borang nikah, bagaimanakah saya perlu mengisi pada bahagian mas kahwin? Perlukah saya hanya menulis nama barang atau nilai atau kedua-duanya sekali. Terima kasih.

    BalasPadam
  53. Menjawab soalan ini, saya tak pasti yg brtanya akan brnikah di johor atau di negeri lain. Nasihat saya, sila brjumpa d brbincang dgn jurunikah trlebih dahulu. Jangan beritau jurunikah hanya pada majlis akad nikah, bimbang ada percanggahan.

    BalasPadam
  54. salam ustaz. sy ingin bertanya.
    situasi:
    hantaran untuk pengantin perempuan rm10000,
    tp pihak lelaki sudah menggunakan duit tersebut sebanyak rm2000..bermakna rm8000 shj diberikan semasa upacara pernikahan..
    kalau pihak lelaki membayar baki rm2000 setelah berkahwin,boleh tak ustaz??

    BalasPadam
  55. Bab hantaran ini adalah persetujuan antara pengantin lelaki dan perempuan. Di Johor,Jurunikah biasa akan tanya mas kahwin saja. Kalau jurunikah tanya pasa hantaran, jawablah. Tak payahlah jawab, dah beli bunga ke, dah beli kambing seekor ker, buat pelamin ke dll.

    BalasPadam
  56. SALAM USTAZ...LAFAZ TAKLIK DI KEDAH JAWI OR RUMI..SBB BULAN 12 NI INSAYALLAH SY AKAN DINIKAH KN..A.S.A,P

    BalasPadam
  57. Lafaz taklik Kedah jawi atau rumi, maaflah, saya tak tahu. Sila tanya di Kedah.

    BalasPadam
  58. Assalamualaikum Ustaz,

    Saya Mohd Redzuan dari negeri PAHANG, bakal bernikah dengan seorang gadis kluang pada hari jumaat nie 22.2.2013, jadi saya ingan bertanya prosudeur cara lafaz, lain2 prosedur dan bilangan saksi di perlukan sebab mak kepada tunang saya bagi tahu saksi belah lelaki di perlukan 4 org dan perempuan 4 org.

    Terima kasih

    yang Benar

    Redzuan

    BalasPadam
  59. Mohd redzuan. Sila tanya kat pejabat kadi kluang. Atau bakal pengantin perempuan yg tanya.

    BalasPadam
  60. assalamualaikum ustaz..saya berasal dari perlis dan akan berkahwin pada awal bulan 3 thn ini...soalan saya,adakah wajib kita habiskan lafaz akad nikah dalam satu nafas sahaja??sekiranya tidak mampu habiskan dalam 1 nafas disebabkan nama pasangan dan sebutan mas kahwin y panjang,bolehkan saya berhenti seketika di pertengahan lafaz untuk mengambil nafas?

    BalasPadam
  61. Tak disyaratkan satu nafas. Dua tiga nafas pun bole tapi jangan berhenti lama atau putus sblm sambung semula.

    BalasPadam
  62. Ingin brtany tntang wali hakim..sbb kwn sy brurusan dr jbatan agama stelah selesai org trsebut minta rm300 dn kwn brtnykn utk apa dn jwpan beliau utk surat2 tnpa resit..kwn sy bingung dn ingin minta resit scra lngsung dia kmblikn smula rm200 dn rm100 utk upahny..jd soalan sy pd ustaz adakah wali hakim dbyar(dminta)?atau upah?atau sdah dtetapkn..krn sy bkal akn brnikah dn pihak prmpuan akn mggunkn wali hakim..sekian

    BalasPadam
  63. Tak tahulah saya duit apa tu. Tanyalah kepada orang yang anda beri duit itu, kat pejabat agama yang berkenaan. Tanya tak tahu apa ceritanya.

    BalasPadam
  64. Assalammualaikum ustaz..yg d atas tu tanya tentang wali hakim d byar atau tidak..soalan sy pula proses utk mengeluarkn surat wakalah wali..sbb sy akn bernikah dgn org indonesia dn kluarga dsna tidak dpt hadir dan telah mengeluarkn surat utk wali hakim..d bahagian mana sy ingin memohon?tq

    BalasPadam
  65. Mana satu ni ? Wali hakim ke wakalah wali ? Elok dtg ke pejabat dan tanya. Jangan tersalah wali.

    BalasPadam
  66. lafaz taklik di kelantan jawi kew rumi

    BalasPadam
  67. bila tempoh boleh dapatkan sijil nikah untuk negeri johor

    BalasPadam
  68. Tempoh sebulan atau lebih sikit.

    BalasPadam
  69. Assalamualaikum ustaz....nama arwah ayah adalah MD ISHAK....tp mase akad jurunikah menggunakan nama MOHAMAD ISHAK...namun, nama pengantin perempuan disebut dgn betul....adakah sah?

    BalasPadam
  70. Sah. Yg dimaksudkan oleh jurunikah, mamat tu ler, bukan org lain.

    BalasPadam
  71. Bagi negeri selangor macam mana?

    BalasPadam
  72. Lafaz bagi negeri Selangor, sila tanya pejabat agama di Selangor. Antara negeri dan negeri adalah berbeza.

    BalasPadam
  73. ustaz,saya telah bertanya di pejabat agama selangor tapi masih tidak dibertahu bagaimana lafaz akad nikah di negeri tersebut.mintak tolong ustaz berikan cara bagaimana lafaz akad nikah di negeri selangor serta haruskah menyebut wang hantaran semasa akad nikah tersebut.saya juga memberikan gelang kepada bakal isteri saya nanti.adakah itu juga harus disebutkan semasa akad nikah dijankan?

    BalasPadam
  74. Sy nk nkah kat thai.. mcm ne lfaz akad nkah d sna ye ustaz......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Pegi tanya pejabat agama Thai le...

      Padam
  75. alhamdulillah,, bgs la blog ni. klu la ustz2 klate buat gni juga. p pjbt agma, depa suh tnya tok imam. dok pi mai p mai.

    BalasPadam
  76. Assalamualaikum wrb Ustaz..saya bernikah hampir sebulan dan sepanjang tempoh pernikahan ini saya berasa tidak sedap hati.Saya mempunyai satu kemusykilan di mana, ketika wali (iaitu adik lelaki kandung) saya menyebut nama bakal suami saya (ketika itu) semasa lafaz izin sebelum akad nikah, beliau telah tersalah sebut nama "Ahmad" kepada "Mohd". Walaubagaimanapun, Imam yang menikahkan kami telah menyebut nama kami berdua (saya & suami) dengan betul. Adakah sah pernikahan saya?Terima kasih, Ustaz.

    BalasPadam
  77. Kesian. Sampai sebulan pendamkan masalah ini dan tak lena tidur. Nikah itu sah kerana Mohd ke Ahmad ke Mat ke, tetap pengantin lelaki itu yg dimaksudkan.

    BalasPadam
  78. Assalam ust..boleh ker tidak kita lafaz ijab dan qabul dengan membaca teks yg disediakan.sah kker tidak perkahwinan itu.tq

    BalasPadam
  79. Balasan
    1. Alhamdulillah ust.terima kasih ust.lega rasanya bila jawapn ust 'boleh' dan sah nikah.

      Padam
  80. Assalamualaikum ..
    Ustaz sye nk btanye ,, mcm ane plak bg pgantin lelaki yg tdak tahu membace ??
    Bagaimana utk melafazkan taklik? ?

    BalasPadam
  81. Lantik siap-siap member lelaki yang pandai baca. Nanti member tu baca kuat, pengantin lelaki ikut kuat-kuat.

    BalasPadam
  82. salam ustaz...upah jurunikah nsaksi bg negri johr brape

    BalasPadam
  83. RM 150 termasuk saguhati saksi.

    BalasPadam
  84. salam..tk lama lagi saya akan nikah nk tye lafaz taklik bagi negeri johor jawi atau rumi?blh minta jabtn agama rumi tk?atau jbtn agama bagi jawi dan rumi dua2?saya nikah kat mersing..tlng ustaz..

    BalasPadam
  85. saya akan berkahwin pada tahun hadapan di pahang. ke dua pihak setuju dgn rm10000 sebagai hantaran, dan rm2000 dari duit hantaran di jadikan duit mas kawin. adakah ini di benarkan?

    dan bagaimana pula sekiranya saya ingin membeli rantai tangan emas dgn duit mas kawin dan perkara ini dipersetujui oleh pihak perempuan. boleh ke? dan bgaimana lafaz akad saya nanti? kena sebut nilai rantai tangan ke mcm mane?

    BalasPadam
  86. Oleh kerana nak nikah di Pahang, elok tanya dengan Jabatan Agama di Pahang saja. Kalau saya jawab tak tepat nanti, timbul masalah pula. Kalau saya, saya ada pendapat saya sendiri. Tapi biarlah jurunikah sana yang beri jawapan.

    BalasPadam
  87. assalamualaikum..
    ustaz lepas akad nikad kte perlu solat kan..
    mcm ne ye nk niat 2??

    BalasPadam
    Balasan
    1. hukumnnya sunat. Niat.. Usolli sunnata ba’dan nikahi rak’ataini lillahi Ta’ala”Allahu Akbar”“Maksud: Sahaja aku solat sunat sesudah nikah dua rakaat kerana Allah Ta’ala

      Padam
  88. lafaz arab lg pendek... "Qobiltu" dengan syarat wali dan saksi paham,,,

    (maaf jika silap..)

    BalasPadam
  89. asalamualikum ustat...sy nak tnye..sebelom nikah kena mbil air sembayang dulu kan..selepas nikah kena sarung cincin gan cium dahi isteri...pas tu kena solat nikah ke?perlu ambil air sembayang lagi ke mcm mane?

    BalasPadam
  90. jangan salam atau sentuh istri dulu sebelum solat sunat.

    BalasPadam
  91. Assalamualaikum..
    sy pihak perempuan asal dr sabah dan bakal bernikah di kuala lumpur bhgn pihak lelaki..
    soalan sy.. ada ka perlu atau wajib ketika menyebut akad waktu nikah jumlah wang hantaran sekali dgn mas kahwin di wilayah..
    atau jumlah mas kahwin shj..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau di Johor perlu disebut. Kalau di KL, saya kurang pasti. Bagaimanapun, mengikut hukum dan rukun, bukan disyaratkan disebut. Sila Tanya dan bincang dengan jurunikah kerana sebut atau tidak sebut, hendaklah seragam antara ijab dan qabul.

      Padam
  92. "Salam ustaz.. Sy sepatutnye bernikah pd bulan oct akn dtg..tempoh dr tarikh kawin kini Tggal tk sampai 2 bln.. Dan sy baru tau status sy dimane sy merupakan anak luar nikah bler bapa sy mengatakan sy kena nikah mgunakan wali hakim.. Berita ini telah buat sy amat kecewa di saat2 akhir persediaan perkawinan sy..adakah lafaz akad nikah yg berwalikan hakim akn disebut di khalayak tetamu dan adakah nama sy akan ditukar bt ke abdullah semasa majlis akad nikah? Ini kerana nama sy sek di ic dan surat beranak berbintikan nama ayah sy..Sy harap ustaz dpt membantu sy menjawab soalan sy.. Terima kasih ustaz.." Assalamualaikum Ustaz, pertanyaan saya sama dengan pertanyaan di atas. Bolehkah Ustaz menerangkan serba sedikit akan Kisah wali hakim ketika akad nikah.. Terima Kasih

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nikah seperti biasa saja. Jangan risau. Silalah berbincang dengan jurunikah. Jangan heboh-hebohkan cerita mengenai anak luar nikah ini.

      Padam
  93. Assalamualaikum ustaz.bolehkah urusan wakalah wali dilakukan melalui telefon shj iaitu jurunikah menelefon wali pengantin perempuan utk minta persetujuan?ini krn bapa pengantin sakit dan xmampu bangun tapi masih memahami pertuturan org lain.lagi satu,krn bapa pengantin perempuan tinggal jauh dari tempat pengantin akan bernikah.trime kaseh ustaz.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Katakan wali perempuan iaitu bapa berada di Kuala Terengganu manakala anaknya akan bernikah di Johor Bahru. Bapa tidak dapat datang ke Johor Bahru kerana uzur. Dalam keadaan ini, bapa boleh dating ke pejabat agama di Kuala Terengganu dan mewakilkan jurunikah di Johor Bahru di hadapan Kadi atau pegawai agama di Kuala Terengganu. Selepas itu, pejabat agama Kuala Terengganu akan menghantar fax atau surat kepada jurunikah di Johor Bahru mengenai penyerahan wali tersebut. Penggunaan telefon atau alat komunikasi lain adalah langkah terakhir saja dan tidak digalakkan kerana boleh berlaku kekeliruan atau penipuan. Cara terbaik adalah dengan disaksikan oleh pegawai agama di Kuala Terengganu.

      Padam
    2. Terima kasih ustaz.

      Padam
  94. Assalamualaikum ustaz... sye nk tnya mcm mna owg OKU nk menikah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak dijelaskan oku mcm mana. Kalau pekak bole guna jurubahasa guru sekolah pekak.

      Padam
  95. bagaimana jika suami warga asing dan tidak boleh bercakap melayu.adakah akad nikah megunakan bahasa english

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau pengantin boleh bahasa Inggeris dan jurunikah pun tahu lafaz Inggeris maka bolehlah guna bahasa tu.

      Padam
  96. Assalamulaikum Ustaz...Bagaimanakah cara akad nikah ( Ijab & Qabul ) di Negeri Kuala Lumpur.Serta,berapakah harga maskahwin di Negeri Kuala Lumpur.Terima kasih Ustaz

    BalasPadam
  97. In sha Allah, saya akan berkahwin dengan anak Johor dari Kulai. Doakan kami supaya kuat dalam hadapi cabaran dan supaya cinta kami untuk Allah dan Rasul Nya.

    BalasPadam
  98. Assalamu'alaikum Ustaz....soalan sy- 1. semasa akad nikah nama perempuan RUSNAH MAZNAH BINTI HAMZAH tapi bila lelaki lafaz RUSNAH BINTI MAZNAH...jurunukah dan saksi tidak perasan akan sebutan nama itu...selepas beberapa bulan bila tgk video baru perasan akan perkara itu...mohon pencerahan
    2. bila kita dalam keadaan marah dan tercakap AKU CERAIKAN KAU adakah sah cerai itu? dan mereka masih bersama seperti suami isteri sehingga kini...

    BalasPadam
  99. Menjawab soalan pertama, nikah itu sah kerana yang dimaksudkan adalah orang yang sama, bukan orang lain, walaupun nama itu tak tepat.

    Menjawab soalah kedua, yang menentukan jatu atau tidak talak dan menentukan jumlah talak adalah Hakim Mahkamah Syariah. Saya tengok lafaz 'aku ceraikan kau' ini adalah kuat atau boleh menjurus kepada cerai, sila datang pejabat agama segera untuk proses seterusnya. Sila bawa surat nikah ori. Boleh datang seorang diri atau datang suami isteri.

    BalasPadam
  100. Ustaz, pasangan suami isteri sekrg sdg mnunggu perintah mahkmah untuk mngesahkan perkahwinan shubhah, dalam masa tsebut, apakh hak2 dan btas mereka sbg suami isteri, bolehkah hubungn suami isteri spt biasa

    BalasPadam
  101. Penyoal tak cerita dgn jelas bagaimana yg dikatakan nikah syubhah tu. Kedua tak dicerita bagaimana sampai kes ini dibawa ke nahkamah sama ada atas kehendak pasangan sendiri atau pihak berkuasa.

    BalasPadam
  102. Assalamualaikum ustaz, sya nak tanya kalau lafaz akad nikah lebih 3 kali apa hukum nya? Sama ada pernikahan itu tidak sah atu sebaliknya?

    BalasPadam
  103. Tak faham saya apa maksud 3 kali itu. Kalau 3 kali jawab dan jurunikah kata sah maka sahlah.

    BalasPadam
  104. Maksud sya ustaz, lafaz akad nikah tidak boleh di ulang 3 kali. Sebab ada rakan saya mengatakan lafaz akad nikah tidak boleh di ulang 3 kali..
    Kalau maksimum 3 kali pernikahan tidak sah. Atau batal

    BalasPadam
  105. Sah. Ulang 3 kali ker 20 kali ker adalah sah. Kalau jurunikah kata sah maka sah ler. Kecuali jurunikah kata tak sah dan kena ulang lagi.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.