Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

16 September 2010

Lelaki Ceraikan Isteri Sebab Tak Sediakan Sarapan pagi

Tak berapa lama dulu, ada satu pasangan muda ni, kedua-duanya lewat 20-an, baru ada anak seorang. Lelaki kerja di sebuah kilang, manakala isteri tak bekerja. Waktu tu suami kerja sebelah malam dan balik pagi. Biasanya, bila balik saja dalam pukul 7.00 pagi tu, isteri dah sediakan sarapan setiap hari.

Satu hari tu, suami balik dari kerja seperti biasa pukul 7.00 pagi. Dia terus ke dapur dan buka tudung saji. Terkejutnya dia sebab sarapan tak ada seperti hari-hari biasa. Dia ke bilik, didapati isterinya sedang baring di katil. Terus dia ceraikan isterinya waktu itu juga.

Beberapa hari kemudian, si suami menyesal dan datang ke pejabat Kadi untuk rujuk semula.

Jenis-jenis Lafaz Talak

1. Lafaz Sarih (Jelas):

Lafaz yang jelas dengan bahasa yang berterus-terang seperti “Saya talakkan awak” atau “Saya ceraikan awak” dan sebagainya

2. Talak kinayah (Sindiran):

Lafaz yang digunakan secara sindiran oleh suami seperti “Kita hidup membujang semula” atau “Kita sudah tak ada apa-apa lagi” atau “Saya bebaskan awak” dan sebagainya. Namun, lafaz kinayah memerlukan niat suaminya. Jika suami berniat talak, maka jatuhlah talak tetapi jika tidak berniat talak, maka tidak berlaku talak.

Pegesahan jatuh atau tidak talak dan jumlah sesuatu talak hanya boleh diputuskan oleh Mahkamah Syariah.

1 ulasan:

  1. ermmm....catatan terbaik ustaz setakat nie...bagus untuk pengetahuan..info yg sangat baik....keep it up...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.