Nak Jadi Rakan FB Saya Taip "Kadi Kluang" atau klik bawah ni..

Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

12 Oktober 2010

Kuih Pau Pun Naik Harga

Hari Sabtu hari tu saya pergi ke Air Hitam yang terkenal dengan tempat beli belah tu. Bukan jauh dengan Kluang, sekitar 20 km saja, 20-30 minit perjalanan. Tengok hari Sabtu ramai orang datang beli-beli terutama pasu bunga dan barang yang jarang orang jumpa kat tenpat lain. Kebanyakan yang saya tengok, orang dari luar Air Hitam seperti Johor Bahru, Singapura dan Kuala Lumpur.

Satu gerai tepi jalan yang jual kuih pau dan putu bambu yang terkenal kat Air Hitam, tak jauh dengan simpang empat, jalan menuju ke Kluang. Seingat saya, awal tahun 2010 harga kuih pau kacang 0.80 sen saja. Lepas tu naik jadi 0.90 sen dalam bulan Jun atau Julai. Sekarang dah naik jadi RM 1.00.

Di lebuhraya, kuih pau kacang RM 1.20 tapi harga dia dari dulu memang dah 1.20. Sebab tu saya tak bising sebab harga tak berbeza. Kalau saya berhenti tempat rehat lebuhraya terutama Pagoh, sedap makan kuih pau situ. Saya tahu, pembuat kuih tu orang Melayu di Pagoh. Dulu masa saya di Unit Halal JAIJ ada buat pemeriksaan kat rumah pembuat kuih pau tu.

Dah sampai gerai kuih pau Air Hitam tu makan jugalah, taklah saya merungut pasal harga tu. Cuma nak beritahu kepada semua peniaga dan pengeluar kuih pau tu. Kenaikan ini sebab apa ? Adakah sebab kenaikan harga gula ? Mungkin juga, tapi tambahan gula tak seberapa kan.

Adakah kesan kenaikan minyak 5 sen baru ni ? Betul juga, hantar kuih pau tu mesti guna kenderaan. Harap-harap kenaikan harga ni tak membebankan pengguna. Semua harga makanan tu bukan harga kawalan macam harga gula dan tepung. Saya bimbang kalau semakin orang susah sekarang walaupun punyai pekerjaan sebab kenaikan harga barang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dipersilakan komen.