Nak Jadi Rakan FB Saya Taip "Kadi Kluang" atau klik bawah ni..

Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

28 Oktober 2010

Perempuan Indonesia Dulu Nikah Guna Kad Pengenalan Palsu, Sekarang Dah Susah


Dalam 8 tahun dulu, perempuan Indonesia ni nikah dengan seorang lelaki kakitangan kerajaan menggunakan kad pengenalan palsu. Masa nikah tu, perempuan tu tahu itu kad pengenalan palsu yang diperolehi dari orang tengah. Lelaki tu pun tahu yang isterinya itu orang Indonesia dan guna kad pengenalan palsu.

Sekarang pasangan ini ada banyak masalah. Anak mereka yang pertama hendak masuk darjah satu tahun depan tapi sekolah nakkan surat nikah yang betul. Dan juga pelbagai masalah lain. Perempuan sekarang guna pasport Indonesia dan kad pengenalan Malaysianya sudah tidak digunakan.

3 ulasan:

  1. Sendiri cari masaelah... Persoalannya?. Macam mana jurunikah masa tu boleh nikahkan pasangan ni? Feninlah feninlah.

    -OrAng KampungKu-

    BalasPadam
  2. Cuma saya kurang setuju anak yg tidak bersalah dihalang dari mendapat ilmu terutama anak seorang muslim. Setuju jika tindakan diambil terhadap ibubapa.

    BalasPadam
  3. masalah berpunca dari segi teknikal & prosedur sahaja... ikut hukum syariat, pernikahan sah cuma mana ada keberkatan jika terdapat penipuan...

    berani buat berani tanggung, ttgjwb ibubapa memberi ilmu pada anak2... tak boleh melalui sek kerajaan (disebabkan masalah teknikal kerakyatan), pegi lah swasta... menuntut ilmu wajib bagi orang muslim lelaki & ppuan...jika tidak, ibubapa tanggunglah di akhirat nanti...

    BalasPadam

Dipersilakan komen.