Nak Jadi Rakan FB Saya Taip "Kadi Kluang" atau klik bawah ni..

Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

22 November 2010

Nikah Cuma Nak Tutup Malu Saja Ker ?

Pasangan muda awal 20-an ni baru 3-4 bulan bernikah. Nikah pun macam dah terpaksa kerana desakan keluarga kedua-dua belah pihak setelah perempuan hamil luar nikah 4-5 bulan, dipercayai kerana perbuatan mereka berdua.

Sekarang, lelaki jarang balik rumah isteri yang duduk rumah keluarga perempuan. Lelaki bekerja biasa saja, manakala isteri tak bekerja. Mereka tak ada rumah sewa sendiri. Dah berminggu-minggu juga lelaki tak balik rumah isteri yang dah sarat nak melahirkan anak sulung itu.

Persoalannya, pernikahan ini, adakah kerana nak tutup malu saja ?

3 ulasan:

  1. Salam sahabat.
    Begitulah bila sesuatu itu tidak berlandaskan pada perkara asas atau syariat yang sebenar. Pastinya tidak sempurna jua.

    Kenali akuanakpahang "Segalanya disini suka duka sebuah kehidupan."

    BalasPadam
  2. salam ustaz...

    setahu saya, dlm islam tiada istilah kawin paksa. sbb salah satu syarat sah nikah (cerai juga) ialah tidak boleh berada dlm paksaan.

    dlm al-quran pun ada disebut bahawa perempuan yg berzina mesti dgn lelaki yg berzina tu juga.. maknanya sepatutnya kene cari mamat yg hamilkan anak pmpuan tu sampai dpt dan suruh dia kawin dgn pmpuan tu.. dgn cara itu baru boleh tutup malu, bukannya cari org lain utk jadi pak sanggup...anak tu nnt bila lahir, tak boleh diBIN atau BINTI atas nama ayah (pak sanggup) tu...

    BalasPadam
  3. saya rasa banyak sgt situasi mcm ni..malahan dah jd trend..kalau dah termengandung kawin kan saje..then bintikan anak 2 dgn si suami emaknya... walaupon kandungan masa 2 dah lebih 6 bulan..kira halal je.. ape nak jadila....

    BalasPadam

Dipersilakan komen.