Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

02 Februari 2011

Orang Luar Hasut Isteri Pertama Supaya Lari Dari Rumah


Bila isteri pertama, usia 40-an tahu suaminya bernikah, perang UFO berlaku. Mana tak marahnya, suami yang hensem tu bernikah dengan gadis cun melecun 20-an.

"Ohhh, nikah senyap-senyap yer, kalau jujur kenapa tak beritahu". (Bisik hati kecil isteri pertama) Yer ler, kalau beritahu, awak boleh terima ker ? (Bisik hati kecil suami pulak).

Sebulan dua, berlaku tunjuk perasaan termasuk kata-kata, sms dan tingkah laku. Suami pun penyabar saja dan setiap hari tengok cerita P.Ramlee, Madu Tiga tapi rupanya kisah dia ni berlainan juga dengan kisah P.Ramlee tu. Apa nak buat, suami pun sabar sajalah. Harapan suami, isterinya mungkin satu hari nanti akan berubah.

Belikan Kereta Baru

Satu hari tu, suami balik ke rumah dengan kereta baru dalam harga RM 60,000. Suami masuk ke rumah dan geran kereta diletakkan di atas meja di ruang tamu. Isteri pertamanya sedar suaminya masuk ke rumah dan mulalah tarik muka masam dan mulutnya dah rancang nak membebel berguni-guni. Mungkin dia nak kata,

"Busuk-busuk pun bini tua jugak..." Macam cerita P.Ramlee.

Suami tengok kat depan rumah ada kereta baru, kereta yang isteri selalu puji depan suami, warna pun warna kegemaran isteri. Satu yang dia amat terkejut, rupanya geran kereta tu atas nama dia. Tadi suaminya letak atas meja, memang sengaja suami buat begitu, biar isteri tahu.

Masuk tiba bulan, isteri dan suaminya dah okey. Isteri nampaknya dah terima hakikat dia dimadukan, suami pun tidak abaikan isteri dan anak-anak. Malah dari beberapa segi, suaminya nampak lebih perihatin pada dia. Banyak keinginan isteri ditunai, isteri sebut saja nak makan apa, kejap lagi suami keluar dan belikan, dulu tak macam tu. Sekali fikir, manis juga bermadu, sebab tulah kawan lebih ni dinamakan madu, tak dinamakan lain. Kalau dah madu lebah tu memanglah manis, mana ada pahit.
Hasutan Jiran-jiran

"Engkau ni, kalau akaklah, suami akan kawin lain, akan pergi jer ke mahkamah syariah...bla bla bla..... Jangan nak rendahkan martabat wanita ni, dia ingat kita ni aper bla bla bla..." Itulah antara kata-kata hasutan jiran sebelah rumah dia yang memang hari-hari didakan mesyuarat tingkap terutama masa suami kerja dan anak-anak sekolah.

Maka lepas tu, keluarga ini bergolak semula. Isteri mengadu ke pejabat kadi dan ungkit banyak perkara termasuk perkara yang dah 20 tahun berlaku, semuanya suami dia yang salah, dia semuanya betul. Sehinggalah dia nak minta cerai dan kemudian balik ke kampung bawa anak-anak tanpa izin suami.

Beginilah kisah masyarakat... mungkin sambungan dari kisah P.Ramlee cerita Madu Tiga, cerita selepas beberapa tahun kawin pulak.

2 ulasan:

  1. Kalau dengar cakap orang memang tak pernah menyenangkan...

    BalasPadam
  2. amat bagus kisah ni...
    satu lagi kisah realiti & virus kehidupan...

    selain kisah "Silap Merancang Kewangan, Hidup Dalam Kesusahan"

    Assalamualaikum....

    BalasPadam

Dipersilakan komen.