Nak Jadi Rakan FB Saya Taip "Kadi Kluang" atau klik bawah ni..

Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

26 Mac 2011

Perempuan 15 Tahun Nak Nikah, Perut Dah Dibuncitkan

Seorang perempuan nak nikah seberapa segera atas sebab-sebab tertentu yang diketahui umum. Perempuan umur 15 tahun, belum capai 16 tahun, tidak bekerja. Lelaki pula umur 17 tahun, belum capai umur 18, kerja di sebuah kilang.

Kalau ikut prosedur, nikah perempuan belum capai 16 tahun dan lelaki belum capai 18 tahun kena mohon di Mahkamah Syariah. Kalau mahkamah benarkan, barulah boleh bernikah. Saya minta kes ini dibawa ke mahkamah dulu untuk nikah bawah umur dan siasatan kerana mengandung luar nikah. Ini kira kes terlajak sebelum nikah, ditebuk tupai sebelum masanya.

13 ulasan:

  1. 15 tahun dh mengandung ke ustaz....aduh bawah umur lg tue....

    BalasPadam
  2. kawin je lagi bagus...pgg tggjawab sendiri. dah ada anak karang baru tau susah senang nk jaga anak,nk beli barang anak..nk beli barang keperluan mcm2 lg...dah lalui semua tu baru la menyesal sbb x blaja satu masa dulu... :)

    BalasPadam
  3. Ishhh ustaz, tu kan gambar lelaki boroi, bukan perempuan mengandung.

    BalasPadam
  4. ya ALLAH.... baru 15 thun tu.. Astargfirullah... laki pon bdak lg... apa nk jadi ni ustaz.. sedihnyaaa... terkecewa~~

    BalasPadam
  5. macam mana pula anak-anak kita nanti. harap-harap allah tetapkan iltizam, cara yang bentuk dalam mendidik anak-anak kita menjadi muslim yang baik. nauzubillah. mohon Allah jauhkan ujian dan musibah sebegini..Amin Amin Amin Yarabbal alamin.

    BalasPadam
  6. Ustaz,
    Post sebelum ni gambar jam Omega. Kali ni lelaki perut buncit pulak dah.....hmmm rasa-rasa macam ada kaitan. RMacam penah dengar cerita jam Omega dengan perut buncit ni....tapi di mana ya, ingat-ingat lupa pulak :)

    BalasPadam
  7. hmm..
    bukan la nak mintak pulak, jauh skali nak doa..
    sungguh pun kerja tuhan.. jodoh & maut tp.. kita sama2 bleh agak.. bleh ke.. pasangan tersebut betahan.. hidup bersama sehingga kekal ke anak2 cucu..? renung2 & fikir2kan la..

    BalasPadam
  8. peningkatan dari tahun ke tahun mengenai rosaknya jiwa anak2 muda adalah seiring dengan peningkatan pembangunan sosio ekonomi negara kita.....
    perkara ini tidak dapat n sukar untuk dielakkan...
    bergantung pada pendidikan dan kefahaman individu itu sendiri..wallahualam

    BalasPadam
  9. Anak2 gadis sekarang perlu tegas dijaga keluarga mereka termasuk cara menjaga diri samada dirumah sendiri dan lebih2 lagi ketika keluar rumah.

    Banyak juga gadis2 sedemikian 'dirosakkan' oleh keluarga sendiri; bapa, bapa tiri, abang, abang tiri, datuk, bapa saudara dan lain2 yang hampir.
    Akhirnya gadis2 tersebut akan ketagih seks dan akan mewujudkan - budaya seks / pergaulan bebas / bohsia / GRO dll.

    BalasPadam
  10. sebab itulah kena jalankan hukum hudud.

    BalasPadam
  11. Apa yg saya dpt lihat budak2 zaman sekrg suka sgt berasmara tak kira tmpt,dkt tangga rmh plat,atas motor,kat bgku tmn mainnan kanak2.dll.jgn ditegor,meletig silap2 berdendam sanggup rosakkan harta benda org yg meneggor.inilah tabiat remaja skrg.apalah nak jadi dgn remaja kita ustaz.

    BalasPadam
  12. Budak2 ni nak jadi baik tapi tak tau.Harap2 RTM n Bernama radio boleh perbanyakkan talkshow pasal peranan masjid dan jabatan agama islam serta mana2 NGO islam dalam menjaga, mendidik dan rujukan pada budak2 muda nie.

    BalasPadam

Dipersilakan komen.