Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

26 Mac 2011

'Tolong Janda' Punya Pasal, Nikah Lagi Satu dengan Janda 30-an


Istilah 'tolong janda' selalu digunakan terutama kepada suami orang yang nak nikah lagi satu. Seorang lelaki 50-an, peniaga bernikah dengan seorang janda 30-an, tidak bekerja.

"Semua dah dapat kebenaran mahkamah ker ?" Tanya saya.

"Yer, semua dah selesai. Isteri saya dan bakal isteri saya bersetuju dan turut hadir ke mahkamah. Maaflah ustaz, saya simpati dengan bekas isteri kawan saya, nak tolong janda, ustaz.

(Gambar di atas sekadar gambar hiasan saja)

9 ulasan:

  1. Salam ustaz,ada kena mengena ker gambar jam di atas dengan tajuk artikel ustaz tu?

    BalasPadam
  2. Ustaz,
    Ustaz memang power. Gambar jam tangan Omega tapi cerita kes nikah janda.
    Macam pernah dengar cerita jam tangan Omega baru-baru ni......tapi di mana ya...ingat-ingat lupa pulak dah :)

    BalasPadam
  3. Alamak.... gambar jam pun boleh jadi isu,gambar hiasan sajalahhhh.

    BalasPadam
  4. ha'ah..rasanya kisah kawin janda nih kurang menarik 'pandangan' sya..kerana bila membaca..kisah jam tuh plak berlegar dlm fikiran..hot hot hot...kuikuikui ;)

    BalasPadam
  5. Ada kawan nak tolong janda umur 40, kerja pensyarah. Sedangkan rumahtangga yg ada isteri yg tanggung. Katanya janda tu tau dia tiada tak da duit. Janda tu bukan nak duit dia. Layak ke kahwin ni??
    Gugur ke tanggungjawab suami ????

    BalasPadam
  6. apa la org melayu ni... sensitif betul dgn isu kahwin janda...

    masalah skrg knp kebanyakan isteri ptama masih melenting dgn beri alasan suami tak mampu sedangkan kes skrg, kebanyakan isteri ke2 adalah berjawatan dan bergaji lebih tinggi dari si suami..

    isteri ke2 cuma nakkan seseorang yg dipanggil suami, bukan harta. Nafkah zahir, tempat tinggl, kereta semua si suami tak perlu beri, sebab isteri ke2 lebih dari mampu...dan telah mpunyai sendiri...

    fenomena skrg, isteri ke2 @ ke3 cuma nak suami je.. itupun mrk sanggup bersama suamni seminggu sekali... so apa masalahnya isteri ptama nak marah2?????

    BalasPadam
  7. kes ni pernah terjadi kt family kwn aku...
    bpk die kawen dgn isteri kawan die(dh arwah)..
    mgkin wasiat atau ape sy tak tau..
    tp isteri pertama die x setuju...kesian keluarga kwn aku dh porak peranda yg dulunya bahagia...

    BalasPadam
  8. persoalan skrg yg berlaku di kalangan masyarakat melayu khususnya ppuan ialah bukan soal kemampuan suami dari segi kewangan (financial) atau agihan masa etc semata-mata...

    soalnya skrg, Soal HATI... hati ppuan (isteri pertama) yang tamak & tak mau berkongsi suami dgn ppuan lain... mrk fikir suami mrk hak mutlak mrk seorang sedangkan seorang lelaki islam diharuskan berkahwin 4....

    tidak perlu menunggu menjadi seorang yg mampu di segi kewangan spt salleh yaakob utk berpoligami...krn ppuan skrg ramai yg berjawatan, berkerjaya tinggi & lebih berkemampuan dari kebanyakan lelaki termasuk lelaki yg telah berkahwin...

    jika ppuan hebat ini sanggup menerima suami seadanya, knp isteri ptama masih tidak bersetuju????
    sebab tamak....

    di abad 21 ini, jgn jadikan "kemampuan suami" sebagai alasan samada boleh atau tidak berpoligami, tetapi "kesanggupan bakal isteri k2 @3 utk menerima suami yg tak berkemampuan ini menjadi pasangannya".......

    ini adalah anjakan paradigma utk mengatasi isu poligami.... saya telah jumpa banyak kes ppuan2 hebat jadi isteri ke 2 @ 3, masalah yg ujud bukan soal isteri2 ke 2 @ 3 ini, tetapi isteri pertama yg tamak & penuh sifat Mazmumah dlm diri...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak baik menuduh melulu..yang penting suami tu mesti bersikap ADIL..kalau dah kecikkan mana2 isteri pon..ADIL ke?bukan dari segi kemampuan zahir & batin sahaja..
      Doa seorang wanita itu lebih makbul..

      Padam

Dipersilakan komen.