Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

31 Januari 2012

Ustazah Tudung Labuh Bakal Isteri Kedua


Dalam banyak-banyak soalan yang dikemukan oleh pembaca blog saya, ada juga soalan yang sukar saya jawab. Sekali fikir nak juga try jawab tapi lepas tu terfikir, susah juga kalau saya jawab. Soalan dikemukan oleh seorang yang menyatakan dia lelaki 40-an kerja pegawai kerajaan, sudah ada isteri 40-an dan anak-anak.

Lebih kurang soalannya begini (sudah diedit):

"Ustaz, saya berkenalan dengan seorang ustazah berusia 26 tahun, anak dara, lebih kurang 2 tahun lalu dan kami berhasrat hendak bernikah. Saya rasa permohonan saya di mahkamah syariah tidak ada  masalah kerana pendapatan dan tanggungan saya cukup untuk menanggung 2 isteri. Bakal isteri dan kedua ibu bapanya juga sudah menyatakan bersetuju." Kata lelaki ini.

"Masalahnya ustaz... isteri saya kata, kalau saya bernikah  lagi satu, dia akan lari dan bawa kesemua anak balik ke kampung dan minta tukar tempat kerja. Jadi macam mana nak selesaikan masalah ini" Tanya lelaki ini pada saya.

Jadi soalan ini pening saya nak jawab dan saya minta bantuan pembaca untuk beri komen. Berbalik cerita tadi, sebelum mengakhiri emailnya, dia sempat beritahu.

"Ustaz, ustazah ni pakai tudung labuh lagi". Katanya lagi di akhir bicara. Dalam hati saya, kenapa pula dengan tudung labuhnya tu, nak beritahu saya apa....?

Isteri Kedua Tengah Mabuk-mabuk

50 ulasan:

  1. bukti isteri pertama tak solehah... nikah jelah tapi pastikan jangan 2 saja sebab ganjil benda yang digemari ALLAH.

    BalasPadam
  2. Tak kira tudung labuh atau tidak, dia tetap dilabel Perampas Suami Orang.
    Bukan semua boleh berkongsi kasih

    Ask him to read this Feb Solusi...
    Isu tentang POLIGAMI

    BalasPadam
    Balasan
    1. siapa yg melabel 'perampas suami orang'?...manusia kan...dlm alquran n hadith xde pun...

      Padam
    2. Tanpa nama 06:46..jawapan yang cukup mantap!!!

      Padam
    3. kenapa nak gelarkan perampas...isteri pertama yg gagal...hehhee

      Padam
    4. muslimah sejati10 Julai 2012 4:55 PTG

      xder sp y d labelkan perampas.. dlm agama xder ckp pun kan.. nabi pun kwen lbey dr 1.. xslh kan dlm islam .. dn xder istilah rampas dlm islam.. sepatut ea kte kne pk fositiv.. bkn negatif.. klw nk pk negatif jerk.. musnh ar segala amaln sunnah nabi.. dn tiada ar kejayaan dunia dn akhirat.. dn jke ader istilah perampas.. mkne ea siti aisyah isteri nabi pun perampas jugk ar ea??? cuba pk ar sendry...

      Padam
  3. nak kahwin maka kahwin la anda..adalah lebih bagus kahwin dari buat maksiat kalau tak kahwin

    BalasPadam
  4. Pisangemas81

    Isteri pertama kurang didikan lg tu....

    BalasPadam
  5. Saya sokong 100peratus lelaki ni kawin dengan ustazah ni. Lagi pun bakal isteri kedua perempuan baik, bukan perempuan liar. Isteri pertama yang mintak cerai tu, menempah tempat ke lembah neraka.

    BalasPadam
    Balasan
    1. biarla dengan ugutan isteri pertama..kalau dia pi mintak cerai pon, bukan leh dpt...talak di tangan suami...

      Padam
  6. saya seorang wanita, umur dalam 20-an. saya rasa kalo laki tu btul2 mampu, apa salahnya. Bila dengar laki tu kata pmpuan muda tu pakai tudung labuh, sy rasa bukan makna dia nak riak nak kawin 'ustazah', mngkin dia cuma nak bagitau yang dia rase ok lah tu daripada dia nak kawin dgn pmpuan yg tak pakai tudung, aurat blum sempurna atau perempuan liar. Ya, mmg org akan kata, aurat tutup tak bermakna baik, tp sekurang-kurangnya dari segi first impression pmpuan tu tunjukkan luaran yg sedap mata memandang. pasal perangai baik ke tak baik, tau la laki tu cmner.

    Mngkin saya boleh cakap begini sbb saya bujang, tak/belum merasai hidup bersuami, jd mngkin org kata 'tak rase suami dikebas orang'. Tp bagi saya, poligami ni salah satu cara utk membantu pmpuan2 diluar sana terutama perempuan2 janda atau yg nampak baik2 yg amat susah nak jumpa lelaki yg baik2. (bukan takde laki baik2, tp susah nk jmpa skrang)

    apa salahnya kalo isteri pertama redha dan turut membantu dalam mengharmonikan rumah tangga. lg besar pahalanya tu sebab redha suami nikah lagi. tp apa boleh buat. kalo tak paham agama, tu yg susah nak terima. sekurang-kurangnya kalo bermadu, waktu yg terluang tu boleh gunakan untuk beribadat lebih.

    dan skali lagi saya nyatakan bahawa saya berpendapat begini pn sbb tgk keadaan lelaki itu yang mampu. yg penting kena adil dan mampu dr nafkah zahir dan batin dan kena paham agama.

    wallahualam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fitrah mana2 isteri hampir 95% tak setuju di peringkat awal klu suami nak kawin lagi, wlu pun duit dia melimpah.

      Dlm kes ni, mungkin dia merasakan suaminya lebih pada nafsu sbb wanita ni barumur 26, klu 32-35 mungkin boleh terima. Apa kurangnya aku? Fikirnya.. Mungkin suaminya akan mengatakan tak de yg kurang, tapi nak menolong wanita tu, sbb umur 26 lum ade boyfriend. & mungkin isterinya pula akan jawab, carikan le dia suami, takkan tak de staf awak sebaya2 dia atau lebih tua yg masih bujang? Boleh sebenarnya, kalau dia nak jadi match-maker, cuma dlm kes ni, dia yg memang nak ustazah tu. Sayang pulak kalu nak rekomen kat org lain. Jawab le dgn ikhlas.

      Selain tu mungkin dia ada masaalah sex dgn isterinya tapi malu nak bincang -> usaha le & tanya Dr Ismail Tambi personally ke.

      Atau isterinya mmg agak kasar, dia saja yang betul dsbnya. Mesti ada punca.. Cari punca tu lebih dulu & setelkan.. Tak de saja2 seorg suami nak kawin lain. Paling tidak pun sbb keturunan, samada bapa, abg, ataok, atau pak cik yg berpoligami. Hak tu, tak dapat nak tolong.

      Tapi kalau dah tak boleh juga.. mohon le pada Allah. IKHLAS kan lah hati kita.
      Isteri dia tak pakai tudung labuh ke? atau tak pandai mengaji mcm ustazah tu? Atau dah suruh tak mau buat? .. Terpulang la. Ni yg mampu saya katakan.

      Padam
    2. Tertarik dengan quote nie "apa salahnya kalo isteri pertama redha dan turut membantu dalam mengharmonikan rumah tangga. lg besar pahalanya tu sebab redha suami nikah lagi. tp apa boleh buat. kalo tak paham agama, tu yg susah nak terima. sekurang-kurangnya kalo bermadu, waktu yg terluang tu boleh gunakan untuk beribadat lebih."
      Bila sudah dimadu, mana le lagi ada waktu terluang... kalau dulu tugasan dibuat bersama suami, dah sekarang suami layan isteri baru bukan ke isteri pertama kena buat sendiri. pakai akal la nak tulis pun.... (ke u ni jenis tak tolong isteri).

      Biasa yang saya lihat, suami yang tak pernah tolong kerja rumah isteri ni la yang asyik sibuk nak berpoligami. kalau ada orang gaji pun isteri yang bayar gaji dia kann.. Selalu fikir ada duit lebih walhal isteri menyumbang banyak juga cuma tak nak bising-bising. Berkahwin lebih dari satu memang dibenarkan dalam Islam, persoalannya pada kategori yang mana. Jangan kerana nak menurut nafsu/kata hati maka mereka-rekalah cerita...

      Padam
    3. setuju sgt...tp xleh terima bila kata bermadu tu x wat ibadah...bermesra dgn ahli keluarga jg kan satu ibadah...

      Padam
    4. jawapan mantap

      Padam
  7. Biasa la lelaki umur 40, thats the time they look more cool than Orlando Bloom, anak dara pun sangkut haha

    BalasPadam
  8. Pada pengetahuan saya, kes libatkan poligami tak lah byk, berbanding kes cerai bukan poligami. Ianya juga sunnah, jgn pertikaikan. Suami kena tingkatkan amalan, apa kata Ustaz Khalil yg menjadi contoh dlm hal beristeri lebih satu.

    BalasPadam
  9. Tapi..kalau betol nak tolong,kenapa mesti anak dara? kan ramai lagi ibu tunggal kat luar sana? lagipon isteri tu masih sihat dan dah terbukti mampu melahirkan zuriat.

    Banyak sudut yang membolehkan isteri merasakan dirinya teraniaya. Alhamdulillah,dapat bakal isteri bertudung labuh.Tapi kenapa? Isteri pertama tak bertudung labuh ke? Kalau bertudung labuh,Alhamdulillah..kalau tak,siapa yang tak pandai mendidik isteri?

    Wallahualam

    BalasPadam
  10. assalamualaikum, poligami itu harus. dalam situasi ini banyak kebaikan atau kemudharatnkah bila diteruskan. adakah rela dapat isteri baru tapi akan kehilangan anak22 yg merasa sakit hati apabila ayah mereka menduakan ibu mereka. ramai lelaki fikir seronok dan ingat ada duit lebih dah layak untuk poligami. kalau kita lihat tokoh22 agama, isteri mereka satu sahaja walaupun mampu berkahwin lebih dari satu. ini kerana mereka faham tanggungjawab sbg suami yg akan dipersoalkan di akhirat kelak. dah berjayakan lelaki ini mendidik isteri dan ankk22 yg sedia ada menjadi ahli syurga hingga hendak menmbah lagi tanggungjawab. kalau rasa ada kekurangan pada isteri bincanglah dan bimbinglah.itulah tanggungjawab suami. kalau suka wanita yg bertudung lebuh, mintalah isteri pakai tudung labuh. ketenangan dlm rumahtangga akan membantu lelaki cemerlang dlm karier dan menjadi hebat. bagi saya lelaki ini saja cari penyakit. apa pun yg terbaik, solat istikharah sama ada perkara ini perlu diteruskan atau tidak.wallahu'alam

    BalasPadam
    Balasan
    1. jawapan yang paling bernas...

      Padam
    2. Banyak juga tokoh2 agama yg berpoligami... nyatanya ia berlaku kepada sesiapa sahaja bergantung kepada jodoh yang Allah SWT tentukan. Asasnya kalau hendak dipraktikan harus berpandu kepada Islam, tidak anyania sesiapa, penuhi tanggung jawab, berlaku adil, mampu dari segala segi.... Ramai yg berkelayakan tapi tak berani, juga ramai yg tidak berkelayakan tetapi berani. Mereka lah yg merosakkan institusi poligami...

      Padam
    3. bernas kew? smua yg kt sini ckp berpoligami semata2 krn nafsu.tp yg byk bg komen kat sini berdasarkan nafsu je..begitulah kte manusia kn.

      Padam
  11. Ibu saya wanita selain adik2 perempuan dan kakak yg tentunya wanita. Sikit sebanyak kita tahu perasaan wanita. Bayangkanlah sahaja mak kita yg akan dimadukan oleh bapa kita sedangkan selamaini kita tahu betapa mak kita menjaga ayah dengan amat baik. hanya kerana dia ada wang, maka nafsunya hanya boleh dikawal dengan mengizinkannya nikah lagi. tiada kah didikan kawalan nafsu dalam ajaran agama kita?

    Kita pun dah tahu betapa penduduk seluruh dunia menunjukkan bilangan lelaki telah lama melebihi wanita. kalau satu kawin satu pun akan ada lelaki yg tak berpeluang berkahwin, inikan pulak nak benarkan lelaki berpoligami.

    Wanita yg kecewa apabila suaminya ingin berpoligami adalah sikap biasa...Rasa saya kalau sebelum berkahwin kali pertama dulu pun,kalau wanita itu tahu yg dia akan dimadukan kemudiannya nanti, lelaki itu mungkin `tidak laku`.

    adnan M

    BalasPadam
  12. waa...
    meriah komen pagi ni..
    maklum la.. tajuknya pun... hangat2/panas..

    nak jugak tanya ustaz...
    xde penah ke..
    mana2 lelaki dlm lingkungan usia begitu ... 40an...
    minta nasihat/pandangan ustaz..
    dalam menghadapi masalah yg sama..
    cuma bezanya.. calon isterinya tu..
    janda anak 3-4 atau mungkin 5..?

    BalasPadam
  13. Memang sukar utk isteri 40an menerima madu 20an. Adakah benar kata org yg wanita juga yg merobohkan istana perkahwinan wanita lain ?

    Pernahkah suami tu menyelami perasaan isterinya ... aku dah expired ... habis manis sepah dibuang ... sia-sia pengorbanan selama ini ... dulu masa bercinta manisnya kata2 ... hanya anak2 harapan masa depan ... (macam-macam lagi) ?????

    Pernahkah suami tu kata berpoligami ikut sunnah Nabi SAW ?
    Pernahkah suami tu baca sejarah poligami Nabi SAW ... sorang je anak dara kan ?
    Pernahkah suami tu terfikir utk ambil janda yg ade anak2 sebagai isteri ... macam sunnah Nabi SAW ?

    Pernahkah suami tu berfikir bagaimana anak2 nak terima isteri baru yg layak dipanggik kakak ... atau nak dipanggil Ustazah je ?

    Saya cabar suami tu utk cari janda beranak tiga utk dijadikan isteri #2.

    Nani Cheras.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak payah cabar cik nani, kalau kita lawan hukum tuhan maknanya kita masih belum mengenalinya. awal2 islam ialah mengenal allah, kalau kita kenal dia maka kita akan hidup dalam keredaannya sentiasa, ingat kita dah janji ngan tuhan di alam qurbah sebelum akan ikut segala perintahnya. kat dunia adalah tempat untuk kita kumpul pahala untuk kehidupan hakiki, amin

      Padam
  14. Rasanya statement adnan M tu menceritakan segalanya. Yang jadi masalah ialah lelaki dapatkah berlaku adil. Ramai yg bertanggung jawab, yg adil.

    salam
    mz3

    BalasPadam
    Balasan
    1. muslimah sejati10 Julai 2012 4:57 PTG

      yg boleh adil hnye ALLAH S.W.T shj.. mner manusia boleh adil.. tp manusia boleh melakukan ikut kemampuan sahaja.. insyaALLAH ..

      Padam
  15. isu kahwin lbh dari satu bkn sbb ustazah @ tudung labuh.i lbh suka ,kita tgk dari sudut kemampuan si suami.bg i, mana-mana lelaki yg nak kawin more than 1,pastikan isteri 1 tu tak bekerja,klu keja tak de mana coz nanti apa2 hal duit belanja utk anak2 dan rumahtangga pakai duit isteri,baik tak payah.i tertarik degn ulasan ulama2 terdahulu,suami ni kena sara isteri hatta benang utk tali seluar dalam pun mesti dari duit dia.ni i tgk suami yg berpoligami,isteri pertama keje,duit segala urusan rumah ada yg share suami isteri,ada pulak suami ambik kesempatan isteri yg byr segala.klu mcm ni baik si isteri bercerai aje.dah kena tanggung semuanya. suami pulak bg alasan dah mampu pada hal,isteri pertama kena sara diri sendiri.jgn jadik mcm kawan i.dia isteri ketiga.kesemua isteri bekerja.duit suami pun tak cukup nak tanggung semuanya.last2 pki jugak duit dia nak belanja.itu kira mampu ke berpoligami?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku selalu dengar ustaz Abdullah citer hal ni kat radio IKIM. Kat Tv9 tanyalah ustaz pun selalu dia bawa citer ni.

      Bagus ulasan dia.

      kak yong

      Padam
  16. Ustaz... cerita ini lebih kurang same dgn kisah saya. Saya 40-an anak 4, isteri 30-an kerja cikgu. Saya memang berhasrat nak nikah dengan janda 30-an, kerja cikgu juga, anak dua tapi isteri saya menentang. Keluarga perempuan pun setuju. Apa pandangan ustaz ?
    ....Zamri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Zamri, janda tu pakai tudung labuh tak? U punya isteri pakai tudung mcm mana pulak? I punya nasihat, kes u ni macam ok sebab nak bela janda, lagipun dia bekerja.

      U banyak2 mohon pada Allah, dlm pada tu perbaiki diri, dgn solat jemaah bersama2 keluarga & di rumah Allah, ajar anak2 mengaji dll..
      Pendek kata bila kawin insyaAllah aman bahagia keluarga u.

      Memang le nak senang & menuju redha Allah perlu pengorbanan. Apa kata u hibahkan sikit harta pada isteri u, lega hati dia. Apa nak kedekut, kan dia telah berkhidmat kat u, kurnia u anak2 . Dia layak harta sepencarian.

      InsyaAllah.

      boby

      Padam
  17. setuju dengan Tanpa NamaJan 31, 2012 08:47 PM, kemampuan dari segi ekonomi bagi seorang suami harus diukur dari segi kemampuan dia menyara isteri dan keluarganya tanpa perlu isterinya turut bekerja. Jika kos sara hidup dikongsi bersama antara suami dan isteri, suami perlu fikir lebih dari sekali jika berniat untuk tambah cawangan. waALLAHu a'lam.

    BalasPadam
  18. pada saya,dia tak perlu nk minta pendapat sesiapa pun....kalo dia sendiri rela untuk beristeri lebih....dia sebagai suami dan ketua keluarga perlu sendiri sattlekan masalah dan corak keluarga dia sendiri.......kalo dah dia nk sangat berpoligami,maka dia sendiri kene sattlekan masalah dia. Pandai2 lah dia manage rumahtangga dia.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tak juga. Bagus le dia tanya pendapat org, esp yg arif ustaz yg mmg biasa handle kes kawin cerai & seumpamanya.
      Sekurang2nya mana yg perlu diperbaiki akan diperbaiki. Drp tak amik kisah pandangan org lain, ingat dia aje yg betol .. mcm ko ni.

      Bole beri dia markah 65% utk kawin satu lagi pasal minta pendapat ustaz. Yg baki 30% tu dia kena perbaiki diri, duit nafkah tak boleh kurang dll. Kan gitu ustaz?

      Padam
  19. Itulah... sebelum ni isteri pertama layan suami lebih kurang saja samaada makan minum, tempat tidur, kemesraan dan lain-lain. Bila laki dah nak kawin lagi, mulalah kata dia layan baik selama ini padahal tidak.

    Biasanya suami tak pernah tegur pun kalau isteri layan tak cukup. Tapi lelaki ini ambil langkah cari perempuan lain, tu biasalah.

    BalasPadam
  20. Rasanya isteri pertama selalu tolak hubungan sex suami menyebabkan suami cari lain yang lebih bergetah.

    BalasPadam
  21. Kalau sayang isteri tak payahlah kahwin lagi satu, kan habis cerita. Tak payahlah susah payah cari penyakit, hidup pun bukan nak lama-lama.... tumpukan perhatian pada keluarga, biar saja ustazah tu cari orang lain... ustaz-ustaz muda yang belum kahwin pun ramai lagi. Biasalah manusia, selagi belum dapat.... nanti bila dah dapat lain pula ceritanya.

    BalasPadam
  22. kawin je .. tak perlu mintak restu @ izin wife 1
    saya cdgkan rumah & kereta letak nama isteri 1 & bagi nafkah potongan gaji separuh kpd wife 1 setiap bulan.. atau kad gaji & kredit bg wife 1 pegang...

    lepas tu nak kahwin berapa pun kahwin lah.. wife 2 kena bekorban dr segi material sebab wife 1 dah berkorban dari segi perasaan & hati...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Aku setuju cadangan anon Feb 1, 4.12am,
      Bukan saja perasaan & hati, ntah2 isteri pertama dah berkorban harta juga, sbb dia pun keja.

      Tu yg suami perasan mampu tu.. (aku pinjam ceramah ustaz Abdullah kat 'tanya le ustaz' aje. Bukan aku kata, aku cuma tulis.)

      btw, banyaknya respond, ramai btol yg suka bab poligami ni.

      ati

      Padam
  23. Pd saya yg terbaik ustazah calon isteri kedua itu..lepaskan kpd saya, utk jadikan isteri saya! itulah yg terbaik! insyallah!!

    BalasPadam
  24. saya setuju dengan beberapa pendapat yang kat atas tu. kalau si suami mampu tanggung isteri sedia ada & anak2 tanpa keluar sesenpun duit isteri, dan mempunyai lebihan pendapatan setelah ditolak duit belanja untuk diri sendiri, then itu membuktikan si suami itu mampu dari segi kewangan untuk menambah cawangan. kalau tak menepati garis panduan ini, lupakanlah hasrat nak menikah lagi (tak kira la dengan anak dara ke, janda ke).

    BalasPadam
    Balasan
    1. muslimah sejati10 Julai 2012 5:02 PTG

      kite sepatut ea bermujahadah seperti mana siti khadijah yg sanggup berkorban harta demi agama.. klw asyik nk pk duit suami jerk yg kne tanggung .. seolah-olah kite tak suka cara nabiyg mana siti khadijah yg menggeluarkan harta untuk menanggung nabi.. sepatut ea kite jadikan sifat siti khadijah sebagai tauladan bukan kritikan..

      Padam
  25. iburafiq,
    1) kalau suami tu tak mampu nak tanggung cawangan baru pun tak pe, kalau cawangan baru tu mampu & sanggup tanggung kehidupan sendiri...ye la... dia nak kongsi suami org, dia kena lah berkorban material sebab isteri ptama dah korban perasaan & hati....
    2) poligami dlm islam ditekankan "adil" bukan "mampu"... mampu ikut istilah melayu lelaki sediakan semuanya utk 4 isteri (jika ada empat isteri), ... hai... salleh yaakob je yg buat macam tu... jutawan2 melayu lain pun tak buat atau tak bpoligami malahan cerai yg tua kalau nak kahwin yg muda.....(contoh Datuk K, Bung Mokhtar...)
    3) org melayu ni pelik, poligami salah, lelaki bujang kahwin janda pun salah.... sedangkan Rasullullah sebaik2 contoh & idola telah mendatangkan suri teladan.....
    4) Saidatina Khadijah janda 2 kali sebelum beliau sendiri meminang Rasullullah (kalu org melayu ni kes perigi cari timba)...
    5) Selepas wafat Saidatina Khadijah selepas zaman kenabian & terima wahyu, maka Rasullullah berpoligami 9 isteri... (sebelum islam hadkan 4 sahaja)..
    6) terlalu cantik & indah kehidupan peribadi Rasullullah sbg contoh ketua keluarga...
    7) jadiknya kalau ppuan2 zaman skrg ada yg lebih mampu & sanggup jadik isteri ke3 (contoh) kpd seorang lelaki yg memang tak mampu dari segi material, tapi dah sama2 terpikat dgn bakal isteri ke3, apa masalahnya pulak isteri 1 @ 2 nak marah2.. betol tak????
    8) bakal isteri k3 dah ada rumah, kereta, insuran, saham, makna kata dia tak nak apa2 pun malahan nafkah dia tanggung sbab jawatan & gajinya 3 kali ganda dari bakal suami tu... so, org melayu, adakah suami ini layak kahwin kali ke3???
    9) kalu ikut garis panduan org melayu, tak layak, tapi kalau ikut Rasullullah & islam boleh...
    10) kalau kita amati punca knp suami ni nak kahwin lagi, mesti sebab "something wrong" dgn isteri 1 & 2 kan?.. betul... dlm kajian tak rasmi saya, ramai para suami sebenarnya yg dah bosan gile dgn isteri2 sedia ada yg setiap hari membebel & berleter tanpa pangkal punca & wajah2 isteri yg tidak menceriakan suami yg memandang.....
    11) adalah lebih baik bercerai cara baik dan masing2 hidup bahagia, daripada hidup bersama tapi tak pernah rasa bahagia. Ramai yg mengakui hakikat ini...tapi nak bercerai malu... percayalah kaum ppuan & isteri2 di luar sana.. muhasabahlah diri anda...

    BalasPadam
    Balasan
    1. item 1 -11 itu terbaik!! cayalah..

      Padam
    2. huh... poligami... mana pompuan suka... Tapi bayang camni la... Isteri dah kureng nafsunye... suami masih menyala nyala... so dapat le suami ni tadi sebulan sekali pun payah... Kengkadang isteri tanak amik tahu pun pasal benda ni... alasan nanti... tu lah lelaki...seks seks seks.... BUKAN..... bukan nafsu... tapi keperluan.... benda tu memang ada....... mana nak disorokkan??? takkan nak lepas pada tempat yang tak tentu.... Nak2 pulak umur belum cecah 40 pun... kalau dah 50 ke atas tu faham la lagi... Ni le salah satu sebab suami biasa mula pasang angan nak kawin lagi... tapi... tak mampu.... tak diizinkan.... mula le gaduh.... nak bercerai, lelaki yg masih punya hati, pasti kesian anak2... maka pendam sajalah... seksanya wahai isteri... kalau tak mau begitu, apa kata selesaikan masalh tadi dulu... FAHAMKAN...

      Padam
  26. ppuan & lelaki dijadikan dgn sifat yg tersendiri...

    BalasPadam
  27. lelaki memang boleh kawin lebih tapi buatlah solat istikharah. Kalau memang jodohnya insya Allah baik...

    BalasPadam
  28. masalahnya nak kawin 2 tapi xde calon..hehehe

    BalasPadam

Dipersilakan komen.