Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

01 November 2012

Gaji Kakitangan Kerajaan Naik 5 Peratus Tahun Depan ?


Pagi ini bila baca sebuah akhbar harian popular, muka depannya memuatkan berita sensasi mengenai kenaikan gaji kakitangan awam. Yang saya faham (orang lain saya tak pastilah dia orang faham macam mana), gaji semua kakitangan awam akan naik 5 peratus tahun depan.
Reaksi awal saya masa berbual dengan kawan-kawan, saya kata begini.
 
"Semuanya bergantung atas diri kita sendiri.......Macam tak ada guna gaji naik setinggi mana pun, kalau kita tak belanja berhemah. Tengoklah, hari ni, belum pun naik gaji 5 peratus, ada yang dah ambil kalkulator kira kenaikan berapa."
"Lepas tu ada segelintir yang congak-congak nak buat personal loan dan nak beli kereta baru atau rumah baru. Sedangkan buat personal bukan ada tujuan apa-apa, sekadar nak nampakkan kita ada duit. Lepas tu, duit dihabiskan setahun dua saja tapi kena potong gaji sampai 15 ke 20 tahun."

Kereta Baru

"Yang beli kereta baru pula memang syok. Tapi orang tu dah ada  kereta lama yang masih baik yang dah habis bayar bank. Atau bayaran ansuran bulanannya dah nak habis. Ada orang kata, kalau sebelum ni bayar kereta RM 600 sebulan boleh, kalau bayar RM 800 sebulan lepas ni tak ada masalahlah sebab tahun depan gaji naik RM 200. Tapi pada saya semua ini silap, maknanya gaji naik dia cuma dapat nikmat kereta baru saja ler"

Rumah Baru

"Beli rumah pun kena hati-hati, jangan ikut sedap hati jer. Kawan kita beli rumah, janganlah kita nak berlawan-lawan. Mungkin kawan kita tu gaji lebih, tapi kita ? Kenalah tengok kemampuan kita sendiri. Orang tu pun mungkin dah ada rumah. Tapi bila gaji naik, mulalah rasa rumah dia tak selesa dan nak beli rumah baru yang lebih mahal. Lepas tu nak buat ubahsuai rumah ribu-ribu. Ada orang duit habis untuk repair rumah saja. Dapat bonus repair rumah, dapat naik gaji repair rumah, buat personal loan repair rumah, dapat KWSP repair rumah. Sedangkan duit simpanan dia tak ada, habis....."

"Kalau begitulah sikap kita, lebih baik tak naik gaji. Sebab, naik setinggi mana pun gaji kita, kita masih di tahap i tu. Nasihatlah kawan-kawan terutama yang baru-baru kerja ni, janganlah terburu-buru".

Pelaburan Emas

"Ini tengok pelaburan emas. Ada orang terlalu ghairah beli atau melabur emas. Bacalah tulisan kat blog saya, lebih setahun dulu saya dah minta orang berjaga-jaga dalam pelaburan emas. Saya kata, banyak yang meragukan, tapi orang kita terjebak juga. Sekarang bila dah terkena, tak bolehlah kita nak salahkan sapa-sapa."

Kata saya pada kawan saya. Ini kira kata-kata nasihat sebelum sama-sama dapat kenaikan gaji. Tidak lupa juga, kepada yang gaji tahunannya naik Januari setiap tahun, lagilah banyak kenaikannya nanti.
Dalam jam 6.00 petang, keluar berita kat radio. Katanya, kenaikan itu bukanlah semua penjawat awam yang 1.4 juta seperti yang akhbar tu kata. Tapi hanya kepada kakitangan yang dah sampai gaji maksimum saja. Maknanya beberapa orang sajalah yang terlibat. Rasanya yang dah umur 50 tahun lebih yang dah dekat nak pencen saja yang naik gaji tu. Itupun bukan semua.

Melepaslah kita orang.


2 ulasan:

  1. betul la ustaz..kadang2 ada org xpikir...dan ramai ingat org kerajaan ni nampak cam loaded..tp xtau menanggung hutang...nnt pencen...langsung xada duit..patutnya pencen dok relax kat umah...tp pencen...lg kene keje kat luar...nk tanggung makan hari2...

    BalasPadam
  2. kena la husnuzon bersangka baik dgn kerajaan...
    nak ke hang pencen nanti kena keja sebab kerjaan tanggung hutang???....

    apa la punya pemikiran....

    BalasPadam

Dipersilakan komen.