Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

31 Ogos 2012

Mati Mengejut Sebab 'Ubat Kuat'

 
Seorang ni cerita kat saya mengenai seorang kawannya yang meninggal dunia. Katanya, punca kematian adalah ubat kuat dari negara luar yang tidak ada kelulusan kementian kesihatan di negara kita. Lelaki yang meninggal dunia ini umur 50-an, kira orang kaya juga.
 
Janganlah tanya 'ubat kuat' apa, faham-faham sendirilah. Kawan yang cerita ni adalah kawan rapat dia yang dah beri nasihat supaya jangan ambil ubat macam tu, tapi dia tak hiraukan. Tapi ini sekadar cerita saja, kalau ikut laporan kematian katanya kerana sesak nafas, tak ada pun cerita pasal ubat kuat tu. Ajal lelaki tu dah sampai dan tak perlulah diungkit lagi kalau dia ada buat benda tak elok masa dia hidup.

30 Ogos 2012

Malam Merdeka TV Siar Cerita Hantu Pulak Dah....

 
Baru kejap tadi tengok tv, budak-budak tengah syok tengok tv. Rupanya cerita hantu, tu yang mata tak berkelip tengok tu. Patutnya malam merdeka ni, siarlah cerita lain yang ajak kita sama-sama menghayati kemerdekaan. Tak kiralah, drama ker, dokumentari ker, bual bicara ker, asalkan boleh ajak kita memperingati kemerdekaan. Termasuklah kita semua memperingati jasa-jasa pemimpin negera lepas yang telah banyak berkorban sehingga negera merdeka.
 
Kita sebagai anak cucu pemimpin ini, janganlah tak sedar diri kerana kemerdekaan itu bukanlah murah. Media memainkan peranan utama dalam memupuk kesetiaan dan kecintaan pada negara. Setakat cerita hantu malam Jumaat, tak boleh ker tangguhkan saja minggu depan untuk beri laluan pada pengisian kemerdekaan ?
 
SELAMAT MENYAMBUT ULANGTAHUN KEMERDEKAAN NEGARA KE 55

29 Ogos 2012

Kisah Orang Sewakan Kenderaan, Bukan Kerja Senang


Seorang lelaki ini, 30-an kerjanya berniaga, macam-macam juga niaganya. Dia ada juga sewakan kenderan iaitu sebiji kereta dan sebiji van. Pelanggan utama dia adalah pelajar universiti dan orang awam lain. Kiranya dia menyewa bukanlah ada lesen, kira sambilan saja.

Bila dia cerita pengalaman dia, dia dah serik nak niaga sewa kenderaan ini. Akhirnya dia jual kenderaan itu dan van dia buat niaga jual air soya tepi jalan. Katanya, niaga air macam ni pun lebih selamat dan stabil, keuntungannya juga boleh jejak sebulan RM 4,000.

Kenderaan Rosak

Satu kisah yang dia cerita, seorang lelaki sewa van dia dua hari dengan bayaran RM 400 pergi ke utara untuk orang kawin. Lepas tu, kenderaan itu rosak iaitu air kering, enjin panas dan terduduk di utara. Sebelum sewa, dia dah kata dengan orang tu, kalau rosak, penyewa kena tanggung kos repair. Van tu masuk bengkel kat utara dan kosnya lebih RM 5,000. Penyewa taknak bayar satu sen pun malah penyewa membebel dan kata 'van buruk' dan sebagainya.

Kereta Hilang

Kemudian seorang yang baru dikenalinya sewa kereta dia sehari. Tapi terus tak dipulangkan. Bila dihubungi penyewa itu, telefon tidak berjawab. Tapi seminggu lepas tu, seorang lelaki telefon dia. Yang mengejutkan, lelaki tu kata, kereta tu ada di satu lokasi. Lelaki tu kata, kalau nak kereta tu, kena bayar RM 4,000 pada lelaki itu. Di ringkaskan cerita, akhirnya dia bayar juga duit RM 4,000 dan dapat semula kereta itu. Dia dah tak ada jalan lain sebab sebelum itu, dia dah bincang dengan orang tertentu yang menasihatkannya supaya bayar saja duit itu kalau mahu kereta dia selamat.

Sebab Itu Kena Ada Lesen

Inilah cerita pasal sewa kereta, bukan semudah yang disangka. Sebab itulah, pihak berkuasa minta supaya jalankan perniagaan berdaftar.

25 Ogos 2012

Bawa Petai Pergi Kenduri Kawin ? Kelakar Juga...

 
Saya pergi ke majlis kawin di satu negeri. Jemputannya ramai dan makanan yang dihidangkan adalah nasih putih lauk daging kerbau gulai kawah, sayur nangka, ikan kering dan lain-lain, sedap betullllll. Kebetulan masa duduk tu, ada seorang lelaki umur 50-an duduk di sebelah saya. Saya rasa dia orang kampung tu sebab dia berbual mesra dengan tetamu yang lain.
 
 
Keluar Petai Dari Poket Seluar
 
 
Masa dia dah ambil nasi dan ambil lauk, dia keluarkan petai dari poket seluar dia. Wah... satu papan petai dia keluarkan. Lepas tu dia pelawa saya makan.
 
"Ambillah petai ni, ambil.." Kata pakcik tu.
 
Saya mula malu-malu tapi bak kata pujangga, pegi kenduri makan free ni jangan malu-malu. Saya pun ambillah petai tu dalam 3 ulas, lepas tu tambah lagi dalam 5 ulas. Bila saya makan petai dia, dia macam seronok juga. Lepas tu dia ajak orang yang kiri kanan tu makan petai sama-sama dan ramai yang makan.
 
Ambil Petai Kat Moto
 
Lepas tu pakcik tu pegi kat moto dia tak jauh kat situ. Rupanya kat bakul dia ada banyak petai dan bawak kat tempat makan tu beberapa papan petai. Banyaknya pakcik tu petai. Mungkin dia niaga petai atau mungkin dia baru balik dari kebun petai dia.
 
Best ler saya makan petai free makan dengan lauk gulai kawah dan sayur nangka dan ikan kering, bestttt. Banyaklah saya makan, nampaknya bulan puasa berat saya susut 3kg, lepas raya ni entah-entah bertambah mengelembung 5-6 kilo pulak. Tapi tak aper, Isnin dah start main ping pong.
 
Yang saya nak cerita kat sini, aksi selamba pakcik tu kat rumah orang kawin, selamba jer dia bawa petai, hehehe. Kira rezeki sayalah duduk sebelah pakcik tu, hehhe. Harap-harap pakcik tu baca 'Bismilah' sebelum makan sebab saya tengok dia makan banyaknyer nasi. Itu semua petai punya penangan.

24 Ogos 2012

Selamat Pengantin Baru Ustaz Don Daniyal

Pengacara program 30 Minit Ustaz Don, Don Daniyal Don Bijayid selamat bernikah pagi semalam, di Pulau Pinang, dengan wanita pilihannya, Husna Zahry Rafie. Majlis pernikahan itu berlangsung dalam suasana sederhana tanpa liputan besar-besaran.

Dalam kenyataannya dipetik Amin Idris Personaliti Al-Hijrah, Don, seorang penceramah bebas berkata: "Saya hanya bersederhana. Yang penting ialah pengisian selepas kahwin."


Husna seorang penuntut tahun kelima jurusan perubatan di Universiti Kaherah, Mesir. Pasangan yang nampak cantik berseri-seri dalam persalinan berwarna putih itu turut menerima banyak ucapan tahniah daripada peminat dan rakyat Malaysia menerusi laman-laman sosial.

Skim Cepat Kaya : Pihak Berkuasa Lambat Bertindak ?

 
Hari ini di beberapa akhbar utama ada satu iklan dari Bank Negara, memberi amaran tentang penipuan pelaburan. Antara yang dinyatakan adalah:

"ANDA MUNGKIN KEHILANGAN WANG ANDA"

"Bank Negara Malaysia ingin mengingatkan orang ramai bahawa terdapat skim pengambilan deposit dan pelaburan haram yang kononnya menjanjikan pulangan yang lumayan buat pelabur"

"Skim tersebut mengajak anda melabur dalam logam berharga seperti emas, perak atau pelaburan berkaitan dengan ternakan, tanah, komoditi dan pertukaran asing".

"Sesetengah daripada penganjur skim terus mengumpan pelabur dengan jajji belian balik"

Lambat Bertindak ?

Minta maaflah kalau saya cakap, kebiasaannya sendiket seperti ini terbongkar selepas ramai tertipu dengan kerugian berjuta-juta ringgit. Penganjur sudah kenyang, baru perkara haram ini dibongkarkan. Ada juga yang kena dakwa adalah orang tengah dan orang bawah, bukan ketua atau kepala skim ini. Kenapa tidak bertindak awal ?

Sudah banyak skim penipuan yang mengaut keuntungan dan beroperasi secara terang-terangan tanpa disekat. Dengan meluasnya penggunaan internet, saya percaya semakin ramai lagi mangsa yang tertipu berbanding dulu. Dulu 'Skim Pak Man Telo' dalam tahun 80-an, ramai orang kita tertipu seluruh negara. Itu cerita tahun 80-an saya masih sekolah rendah dan belum tumbuh misai lagi, jadi malaslah saya cerita banyak. Saya nak cerita yang masa saya dewasa, contohnya Swiscash, Empay, Buluhmas, Faza Amal dan lain-lain.

Soalnya kenapa lambat bertindak sehingga ramai dah kena tipu, baru nak benteras ? Contohnya Swiscash, Empay, Buluhmas dan Faza Amal yang beroperasi kira-kira setahun, baru nak disekat. Nak kata tidak disekat, tidak juga, Bank Negara dah beri amaran dengan menyenaraikan nama syarikat ini sebagai 'tidak sah' atau 'pelaburan haram'. Soalnya berkesan atau tidak ? Kalau berkesan, tidaklah perkara ini terus beroperasi menipu mangsa.

Pindaan Undang-undang

Saya faham apa kuasa Bank Negara, iaitu institusi yang bertindak mengikut bidang kuasa dan peraturan yang ditetapkan saja. Bank Negara tidak boleh bertindak di luar bidang kuasa mereka, mereka sudah berusaha sebaik mungkin untuk menyelamatkan duit kita dari ditipu skim ini. Antara usahanya adalah memberi nasihat di akhbar dan internet mengenai penipuan skim ini. Tindakan mendakwa juga bukan suatu yang mudah kerana tertakluk dengan banyak prosedur mereka.
 
Jadi, dalam hal ini, saya rasa perlu pindaan undang-undang terutama dalam dunia internet untuk menyekat penyalahgunaan internet ini. Kita jangan lupa, internetlah satu media cukup berpengaruh dalam menyebarkan maklumat dan menambah ahli atau pelabur baru. Kalau orang yang menghina atau mewujudkan perbalahan kaum di internet, boleh ditangkap dan didakwa di mahkamah, kenapa pula orang yang terlibat dalam skim cepat kaya di internet tidak ditangkap sama ?

Kalau jawapannya tiada undang-undang, kenapa tidak diadakan pindaan undang-undang ? Sebelum pindaan dilakukan, satu kajian khusus dari pakar-pakar termasuk ahli internet dan pelaburan dilibatkan sama. Kalau ini adalah satu usaha yang baik, tiada masalah di kalangan ahli-ahli parlimen termasuk yang berlainan parti akan menyokong kerana melibatkan kepentingan semua.

Penipuan Pengkilanan

Dalam amaran Bank Negara di internet, Bank Negara kata:

"Skim tersebut mengajak anda melabur dalam logam berharga seperti emas, perak atau pelaburan berkaitan dengan ternakan, tanah, komoditi dan pertukaran asing".

Saya nak minta Bank Negara masukkan satu lagi iaitu pengiklanan, selain emas, perak, ternakan, tanah, komoditi dan pertukaran asing. Sebelum ini pun, iaitu skim Empay dan BULUHMAS adalah skim pengiklanan.

Penipuan Terbaru Pengiklanan

Di internet, seorang kenalan FB saya promosi pada saya satu skim. Bila saya beri amaran supaya berhati-hati dengan penipuan, dia jawab, ini bukan pelaburan tapi pengiklanan. Yer, jadi pentinglah juga Bak Negara masukkan 'pengiklanan' sebagai satu modus operandi penipuan pelaburan.

Ustaz dan Pak Imam Jadi Agen

Ustaz dan Imam adalah orang yang cukup berharga, terutama untuk meyakinkan orang ramai mengenai skim ini. Semua skim yang saya sebut di atas tadi, semuanya ada ustaz yang dihormati masyarakat sebagai agen. Mereka jadi agen dengan cara masuk skim ini dan ditawarkan keuntunagan lebih sekiranya dapat mencari ahli baru. Perbualan saya dalam FB tu, seorang Pak Imam mempertahankan skim itu adalah bukan penipuan.

Kena Bayar

Bila saya tanya lanjut, skim ini kena bayar ratusan ringgit. Harga itu bukanlah mahal sangat dan cukup mudah untuk menambah ahli. Selepas menyedari mendapat keuntungan dan melihat angka-angka keuntungan di internet, maka ramai juga yang menambah duit pelaburannya untuk mendapat untung lebih. Maka jumlah seorang pelabur mencecah angka ribu atau puluh ribu, malah yang ada duit banyak sehingga ratusan ribu.

Jadi, skim cepat kaya ini perlu dibenteras segera, bukan sudah kebas duit orang banyak-banyak, baru nak sekat.

Nak Tahu Pasal BULUHMAS, Klik Sini

21 Ogos 2012

Pengalaman Mengenai Kereta Lelong Kastam (Episod 11).. Kisah Saya Dan BMW


Satu masa tu, lebih kurang 2-3 tahun dulu, ada buka kereta lelong kastam. Ada seorang pekerja bengkel kereta beritahu saya yang ada buka lelong dan saya tahu dari dia. Saya telefon kawan saya yang kerja kastam, tapi kawan saya tu dah pindah dari JB. Saya pula dah pindah dari JB masa tu dan susah sikitlah nak mengikuti atau tengok kereta kat sana.

Lepas tu ada seorang kawan saya ni, dia kata dia ada senarai kereta lelong dan dia kasi saya. Tapi borang tu tak lengkap. Hanya ada senarai kereta yang nak lelong dan lokasi saja. Borang untuk masuk lelong dan tarikh tutup lelong tidak ada. Saya yang dah biasa tengok borang tu, saya tahu, ada sehelai lagi kerta yang tak ada. Tapi kawan saya tu kata dah lengkap, jadi tak apalah, dia nak kata dia betul, biarlah betul kat dia.

Tengok Kereta BMW

Ada beberapa lokasi boleh tengok kereta selain di Larkin, ada juga daerah lain. Saya minat satu kereta tu iaitu BMW 3181 yang diletak harga RM 8,000. Kira macam berbaloi juga kalau saya ambil sama ada nak pakai sendiri atau nak jual kat member. Maka saya pergilah ke lokasi tu iaitu sebuah daerah, bukan Johor Bahru. Mengikut iklan tu, daerah tu boleh tengok 2 biji kereta, satu BMW dan satu kereta lagi.

Bila sampai di pejabat kastam tu, orang sana kata, hanya ada satu kereta saja. Bila saya tanya di mana BMW ? Tau dia jawab apa. Dia kata, kereta tu ada di sebuah taman perumahan iaitu kuarters kastam. Kat rumah ? Terkejut juga saya, kenapa tak letak pejabat. Orang kastam tu kasi alamat rumah. Kebetulan, kawan saya tu tahu juga lokasi tu dan bawa saya ke sana.

Tak Ada Orang

Susah juga cari alamat tu, tapi jumpa juga. Betullah itu taman perumahan awam, rumah teres setingkat. Kemudian ada beberapa unit rumah yang ditulis, perumahan kastam. Tak lama kemudian, jumpalah alamat yang dicari. Ada satu kereta BMW di dalam pagar yang berkunci. Rumah tu nampaknya rumah kosong, rumput pun dah panjang.

Sebelah rumah tu ada orang, pintu tutup dan tingkap terbuka. Dari luar, ada dengar bunyi tv. Serba salah juga, nak panggil takut cuma tinggal isteri orang saja. Masa tu waktu pejabat, mesti suami dia pegi kerja. Maka dapatlah saya dan kawan saya tu tengok kereta BMW tu dari luar. Suasana kat taman tu sunyi sepi saja, tak ada kereta lalu pun.

Keadaan Baik

Dari luar, nampak cat dan body dia masih mantap. Tapi tak boleh tengok depan dan enjin. Nak buka pagar tu, berkunci pulak. Saya tak puashati lagi, macammana nak tengok depan dan enjin. Mana ler tahu, kalau depan eksiden ker. Rasa saya,kereta tu kastam buat ronda, mungkin selepas kastam rampas.

Panjat Pagar

"Saya nak panjat pagar ". Kata saya.

Kawan saya tu hairan. Mungkin dalam hati dia, mesti dia kata perbuatan yang saya buat tu salah. Tapi saya beranikan diri. Pertama, sebab waktu tu siang hari dan takkanlah orang nak kata saya perompak. Kedua, kereta tu tengah lelong dan nak masuk lelong kenalah tengok betul-betul. Jadi saya fikir, kalau saya kena sergah, saya akan berterus terang saja.

Kawan saya tu macam takut dan tengok sekeliling masa saya nak panjat pagar tu. Saya rasa, nak panjat pagar tu bukanlah perkara susah sangat. Dula saya join Tentera PALAPES UKM, bukan setakat pagar tu, tembok lagi tinggi pun boleh lepas. Masa jadi pencegah maksiat pula, kerja macam tu bukanlah menghairankan. Lagi pun, pagar dia rendah dan boleh berpaut dengan tembok orang sebelah.

Dalam dua minit saja, saya dah lepas dan berjaya masuk dalam. Kawan saya kat luar, nampak macam susah hati. Lagi satu, tahu ker, apa pakaian saya masa tu ? Ermmmm... hari tu hari Jumaat, pakai baju Melayu, cuma tak bersampin jer, hehe. Takkanlah perompak pakai baju Melayu.

Buka Enjin

Nampaknya kereta tu tak berkunci dan saya boleh masuk dalam kereta. Nampak dalam kereta sangat baik dan terjaga. Kemudian saya buka enjin. Ermmmm... saya tak berani cakaplah pasal BMW ni. Saya tak ada pengalaman sangat. Tapi masa tu saya pakai Peugeot 405, kira sedara mara buah-buah bacanglah juga dengan BMW tu. Nampak enjin macam okey. Beberapa minit saya jengok dan ambil gambar, member tu macam nak masuk pulak tengok kereta tu. Tapi saya kata, kalau nak masuk, tunggu saya keluar dulu.

Lepas saya keluar dari pagar tu, member tu pulak masuk dalam pagar dan tengok kereta. Macam biasalah, dia nampak macam takut. Masa tu pulak, ada moto lalu, kawan saya macam takut. Tapi moto tu terus jalan jer, buat tak kisah je. Lepas kawan saya tengok tu, kita orang baliklah.

Nak Masuk Lelong

Saya cerita kat kawan saya tu, saya nak ambil kereta tu. Masa tu, kat rumah saya dah ada 4 biji kereta. Accord 2.0, Peugeot 405 dan isteri saya Civic 96 selain Proton Saga yang adik saya pakai kat JB. Kalau saya dapat, saya nak jual kereta Honda saya RM 12,000 (dulu saya beli kereta lelong kastam tahun 2005, harga RM 9,000). Lagi pun dah ada orang asyik tanya nak ambil kereta saya jer.

Maka beranganlah nak masuk. Hari tu Jumaat, esok Sabtu dan Ahad, jadual saya penuh dengan ceramah kursus kawin dan lain-lain. Isnin saya dah rancang nak ambil cuti, nak buat bank draf kat bank dan hantar borang masuk lelong kat Larkin JB. Dua tiga hari tu asyik mimpi bawak BMW jer, hehehe.

Peluang Saya Sangat Baik

Walaupun macam ada kelakar juga lelong kali ini. Yer ler, kelakarlah sampai kena tengok kat rumah orang dan panjat pagar. Tapi saya rasa peluang saya sangat baik dan kalau saya masuk, kira sebelah kakilah dapat. Pertama, bukan senang orang nak tengok kereta tu. Mungkin tak beberapa orang saja yang boleh cari. Kedua, orang lain berani ker panjat pagar dan buat selambar jer macam saya, hehe. Maka kalau orang tak dapat tengok enjin, saya rasa orang lain tak berani nak masuk. Ini BMW tau, bukan Honda. Saya kalau Honda atau Toyota, berani juga tak tengok enjin, kereta Jepun tak pening kepala sangat. Ketiga, harga yang kastam letak 8,000 tu kira berpatutan sebab market kereta tu masa tu dalam RM 35,000 kat kedai.

Apa cerita seterusnya ?....

Ikutilah sambungannya dalam Episod 12 nanti.
(Gambar kat atas tu adalah gambar hiasan saja, tapi BMW model tu ler)
...BERSAMBUNG KE EPISOD 12.

20 Ogos 2012

Kereta Honda Civic 1996 Vitec Untuk Dijual

Kereta Honda Civic 1996, enjin vitec, gear auto, pemilik wanita. Biasa bawa pergi kerja saja. Minyak jimat. Kereta dalam keadaan sangat baik dan tak perlu repair lagi. Lokasi di Johor Bahru. Harga RM 25,500. Kelajuan boleh dicapai di lebihraya 170 kmj dalam keadaan stabil. 

Berminat sila hubungi Puan Maz 019-7059756



18 Ogos 2012

Keretapi Tergelincir di Kuala Lipis, Ramai Tersangkut Nak Balik Raya


Sebelas penumpang cedera, tiga daripadanya parah, apabila dua gerabak kereta api yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Kelantan tergelincir di Merapoh dekat Lipis, hari ini. Ketua Polis Daerah Kuala Lipis Supt Abdul Razak Hasan berkata, dua daripada 14 gerabak kereta api Ekspres Wau itu tergelincir kira-kira 11 kilometer selepas Stesen Keretapi Merapoh pada pukul 6.30 pagi.

Katanya, tiga mangsa yang parah dan lapan cedera ringan itu dihantar ke Hospital Gua Musang, Kelantan untuk rawatan lanjut dan identiti kesemua mangsa belum diketahui. Beliau berkata, gerabak yang tergelincir itu ditinggalkan di tempat kejadian sebelum kereta api itu meneruskan perjalanan ke Tumpat lebih kurang dua jam kemudian. Abdul Razak berkata punca kejadian masih dalam siasatan. - Bernama

Cara Jaga Kereta Masa Balik Raya (Episod 25)


Cerita saya jaga kereta melalui artikel saya tahun 2010 iaitu 2 tahun dulu, kini mendapat sambutan semula menjelang hari raya. Sila baca sendiri, iaitu cara-cara kita tinggalkan kereta yang kita tak bawa masa raya. Gambar kat atas tu saja-saja jer, masa saya kat Tanjung Balai Indonesia sebelum puasa, tak ada kena mengena.

16 Ogos 2012

Besar Pahala Nikah Dengan Janda Anak Ramai (Episod 2)

Selesai saja akad nikah, seorang pegawai bahagian zakat memberitahu sesuatu pada saya.

"Tuan, pengatin perempuan adalah penerima bantuan Majilis Agama Islam RM 400 sebulan". Katanya.

"Alhamdulillah, dia memang dari keluarga susah, anak 9, kematian suami". Kata saya.

Saya bertemu dengan pengantin perempuan untuk bercerita lanjut. Betullah seperti yang pegawai saya crita dan bukan tersalah orang. Saya juga beri jaminan yang bantuan RM 400 akan diteruskan walaupun wanita itu telah bernikah. Ini memandangkan kos sara hidup yang semakin tinggi terutama mengenai persekolahan anak-anak.

Tiga Orang Di Sekolah Tahfiz

Penganti perempuan juga menyatakan yang 3 orang anaknya sedang belajar di sekolah tahfiz persendirian di satu tempat di dalam Johor. Bila ditanya mengenai bayaran, katanya ada seorang dermawan yang mengeluarkan wang ringgit untuk  melihat anak-anak ini berjaya.

Okey, kalau bayaran seorang di sekolah tahfiz tersebut adalah RM 200 sebulan, maka jumlahnya RM 600 kalau 3 orang.  Jumlah itu bukan sikit dan syukurlah ada orang yang sanggup berkorban sebegitu untuk anak yatim ini. Islam menggalakkan kita bersedekah terutama kepada orang susah yang memerlukan. Sedekah ini akan menjamin pahala berterusan walaupun pendermanya sudah meninggal dunia. Kalau anak-anak ini berjaya menjadi seorang tahfiz atau imam, maka akan berlipat ganda jugalah pahala pemberi sedekah. Lagi kalau anak ini menjadi guru agama yang mengajar orang lain pula, tidak putus-putus pahalanya ke beberapa generasi.

Saya merujuk kepada teks khutbah Hari Raya Aidilfitri yang akan dibaca pada raya nanti iaitu mengenai satu cerita berdasarkan sebuah hadis. Di padang mahsyar nanti, ada seorang lelaki yang akan dihantar ke neraka kerana amal buruk yang dilakukan di dunia. Dalam perjalanan ke neraka dia bertemu dengan seorang lelaki yang dia kenali. Orang itu berkata yang lelaki itu pernah memberikannya minuman sewaktu dia dahaga dan memohon kepada Allah supaya lelaki itu tidak dihumban ke neraka. Allah Taala lantas memperkenalkan permohonan ini, dan lelaki ini dimasukkan ke syurga.
SEKIAN.

14 Ogos 2012

Saya Dah Sindir Isteri Yang Saya Dah Nikah Lagi Satu, Tapi Tak Berkesan (Episod 2)

Menceritakan kisah setahun yang lalu, menjelang Ramadhan dan Syawal yang bakal tiba ini membuatkan dirinya berada di dalam persimpangan. Ada rasa kesal dan bersalah dalam dirinya kerana merahsiakan pada pengetahuan isterinya. Tapi sekali fikir, memang patut dirahsiakan supaya tidak berlaku  'Perang Teluk' dalam keluarganya.

Nasi Dah Jadi Bubur

Dalam satu ceramah Ustaz Azhar Idrus yang cerita pasal maskahwin dan poligami (yang boleh didengar dalam youtube), Ustaz Azhar kata sambil melawak, nasi dah jadi bubur. Maknanya semuanya sudah berlaku dan tidak bisa undur lagi. Yer, kita harus mara ke depan tanpa menoleh ke belakang. Salah atau silap kita yang dah berlaku, tidak boleh kita patah balik.

Dah Banyak Kali Sindir

Suami sudah banyak kali buat-buat tersasul waktu berbual dengan isterinya, tapi isterinya buat macam tak ada apa-apa. Macam bola ping pong dah pecah isterinya itu, pukul di meja dah tak berapa nak melantun dah.

"Kalau abang kawin dua kan best".

"Kita kena layan isteri tua kita baik-baik".

"Kawan abang tu kawin dua, okey jer".

Itu adalah ungkapan yang pernah keluar dari mulutnya pada isteri tapi isteri dia macam buat tak dengar, macam buah manggis yang dah keras ketung.

Tengok Cerita P.Ramlee Madu Tiga

Idea ini dipelajari dari kawan orang yang kawin dua. Iaitu suka pasang vcd cerita P.Ramlee, Madu Tiga kat rumah. Sambil tu, dia tergelak-gelak sambil baring depan tv. Sekali lagi, isteri dia tak faham, macam tebuan menyengat yang tak ada bisa lagi.

Maka sukarlah dia untuk berterus terang pada isterinya pada tahun ini yang bakal genap setahun tak lama lagi. Dulu dia bercita-cita tak mahu berahsia lama-lama, setahun tu adalah paling lama, katanya dulu.  Tapi bagaimana yer ?

.....BERSAMBUNG KE EPISOD 2



Besar Pahala Nikah Dengan Janda Anak Ramai


Seorang lelaki 30-an masih bujang dan tak pernah kawin, bernikah dengan seorang janda 30-an, anak 9 orang. Anak prempuan ini berumur di antara 1-16 tahun, kesemuanya masih bersekolah dan belum bersekolah. Lelaki ini bukanlah berpendapatan tetap, bekerja kontrak dan pendapatan antara 1,000- 1,500 sebulan.

Perempuan ini tidak bekerja dan sejak kematian suaminya lebih setahun lalu, dia banyak membuat kerja sambilan untuk menyara hidupnya dan anak-anak. Menceritakan kisah hidupnya, wanita ini kematian suaminya secara mengejut sewaktu dia baru melahirkan anak lelaki kesembilan.

Mengenai lelaki pula, dia mengenali arwah suami wanita ini dan banyak membantu tugas suaminya. Selepas kematian suami, lelaki ini begitu simpati dengan anak-anak kecil ini serta banyak memberi bantuan kewangan. Akhirnya mereka bernikah juga.

"Besar pahala lelaki ini bernikah dengan janda anak ramai, ustaz". Kata seorang lelaki selepas pernikahannya yang dilansungkan pada bulan Ramadhan  ini.

.......BERSAMBUNG KE EPISOD 2

12 Ogos 2012

Janda 30-an Kesunyian, Siapa Nak Hilangkan Kesepiannya ?


Ramadhan kali ini dan hari raya yang bakal tiba tak lama lagi, mengundang satu kesunyian yang amat sangat kepada seorang wanita awal 30-an. Dia sudah bercerai kira-kira 10 bulan lepas iaitu selepas Aidilfitri tahun lepas dengan suaminya. Bila ditanya, katanya, punca percerian adalah kerana suaminya 'curang'. Bila ditanya, apakah 'curang itu, jawabnya, suaminya telah bernikah senyap-senyap dengan seorang janda muda 20-an, rakan sekerja suaminya. Persoalannya, sesuaikan perkataan 'curang' ini ?

Mohon Fasakh Di Mahkamah Syariah

Apabila suaminya kantoi dan tak dapat tutup lubang lagi, wanita ini mengamuk ala-ala histeria kerana seakan tidak percaya apa yang telah dilakukan suaminya. Ditambah lagi, ibu dan adik beradiknya juga membela dia dan sama-sama berdendam dengan suaminya.

Main Bomoh ?

Wanita ini mendakwa, isteri baru suaminya main bomoh dan nak bolot harta-harta suaminya. Katanya, isteri barunya main bomoh supaya mengganggu kesihatannya dan mencabut nyawanya. Katanya, dia sering meracau dan diganggu benda ghaib.

 Entahlah, pada saya, main bomoh atau tidak, susah nak cerita. Bila ditanya, wanita ini tetap mempertahanka yang dia memang kena bomoh. Tapi bila ditanya lagi, bila tahu saja suaminya kawin lain, makan dan tidurnya jadi tak menentu, maka tak mustahil dia diserang penyakit. Janganlah kita jadi lemah fikiran, sikit-sikit kata kena bomoh, sikit-sikit kata kena bomoh.

Suami Ceraikan Dia

Suami berasa malu dan diaibkan apabila kes ini dibawa ke mahkamah atas permohonan isteri. Ditambah lagi dengan desakan dan tekanan ibu dan adik beradik isterinya yang beriya-iya minta supaya diceraikan. Peguam syarie isteri pun dikatakan menjadi pendesak kepada suami supaya menceraikan isterinya. Katanya, peguamnya sendiri yang berjumpa dengan suaminya dan meminta suaminya mencerikan isterinya untuk menyelesaikan kes ini. Entahlah betul atau tidak yang peguam isteri pun main peranan macam ini. Ini kadang-kadang orang kita yang cerita lebih.

Peguam Syarie Kena Jaga Etika

Saya nak nasihatkan peguam syarie yang sedang berkhidmat supaya menjaga etika profesional peguam. Memang betul peguam ini dibayar oleh pihak perempuan dalam tuntutan fasakh, tetapi beberapa perkara lain juga perlu diambil kira. Iaitu kita perlu kembali kepada konsep berumahtangga dalam Islam, bahawa perceraian itu adalah langkah terakhir dan seberapa daya kita perlu menyelamatkan perkahwinan itu. Jangan sampai peguam syarie menjadi penghasut, iaitu daripada pasangan boleh berdamai semula tetapi jadi bercerai pula kerana peranan peguam. Saya tak tuduh peguam buat begini, tapi sebagai ingatan saja.

 Satu lagi saya nak ingatkan, sekiranya sesiapa yang tidak berpuashati dengan peguam syarie, sila buat aduan secara rasmi kepada Jabatan Agama iaitu Bahagian Pentadbiran Undang-undang Syariah. Siasatan dan tindakan boleh diambil termasuklah menggantung tauliah, menarik tauliah atau tidak menyambung tauliah mereka. Sebab itu peguam syarie yang nak beramal kena ada tauliah dari setiap negeri, sebenarnya ada banyak kebaikannya. Tapi alhamdulillah, peguam syarie yang sedia ada terutama di negeri Johor ini menjaga amanah dan etika ini.

Dia Cerikan Isteri Dia

Akhirnya, suami menceraikan isterinya di mahkamah dan beberapa perkara seperti nafkah dan hak penjagaan anak dipersetujui waktu itu juga. Anak pertama iaitu perempuan dijaga oleh isteri, anak kedua lelaki dijaga suami dan anak ketiga lelaki dijaga oleh isteri. Maka waktu itu isteri berpuashati kerana yang ada dalam kepala dia adalah bercerai, bercerai, bercerai dan bercerai sungguhlah dia.

Ramadhan dan Aidilfitri Ini

Bulan yang mulia ini, setelah 10 bulan berlalu, isteri begitu teringatkan suaminya dan anak keduanya. Jauh disudut hati, dia akui yang bekas suaminya adalah seorang yang baik dan bertanggungjawab. Cuma yang dia jadi menyampah dan benci adalah bila suami dia nikah lain.

 Sepanjang 10 bulan, bekas suaminya mesra dengan semua anak dan nafkah tidak pernah diabaikan. Suami pula tak pernah halang dia bertemu anak keduanya. Tapi, sekali lagi fikir, dia cukup dendam dengan isteri baru suami yang didakwa meruntuhkan perkahwinan dia. Tapi kalau dikaji secara mendalam, bukan orang lain yang runtuhkan, tapi dia sendiri yang runtuhkan apabila dia mohon cerai di mahkamah.

Hendak Nikah Semula ?

Walaupun sudah bercerai, suaminya rapat dengannya iaitu setiap kali suami melawat  anaknya dan biasanya pergi makan bersama. Suaminya juga adalah rakan facebooknya dan ada juga sms dan telefonnya terutama untuk berjumpa anak-anak. Dia susah untuk melupakan bekas suaminya dan anak-anaknya adalah jambatan yang menghubungkan perhubungan mereka.

Isteri Jeles

Tapi bukan semudah itu untuk mereka bernikah semula. Bekas suaminya mendakwa, isterinya sekarang begitu cemburu apabila dia berhubung atau berjumpa dengan bekas suaminya. Yer, dulu dia jadi isteri pertama dan perempuan itu adalah isteri kedua. Tapi sekarang, isteri kedua sudah naik pangkat dari Penolong Kanan kepada Pengetua. Ini menghalang untuk wanita ini bernikah semula dengan bekas suaminya. Tapi katanya dia redha.

Begini Rasanya Hidup Jadi Janda

10 bulan hidup jadi janda, banyak cabaran yang harus diharungi. Ada ramai juga lelaki yang menggodanya tapi semuanya setakat suka-suka dan tak ke mana. Di tempat kerja, ramai yang suka berbual dengan janda muda lagi cun ini, tapi ramai yang dah ada isteri. Walaupun ada suami orang yang ajak dia kawin lari, tapi dia tak mahu tanggung risiko. Bukan risiko apa, dia tak mahu orang kata dia cakap tak serupa bikin atau ketuk dulang paku serpih. Yer le, dulu dia marah pada perempuan yang katanya perampas suami dia, maka dia tak mahu dituduh perampas suami orang pula.

Tunggu Kehadiran Duda

Hendak cari duda, tak ada pulak yang dia berkenan di hati. Ada jugalah duda yang terkiseng-kiseng mengorat dia, tapi dia tak ada perasaan. Banyak sangat kriteria yang disenarikan, antaranya kerja bagus, ada harta, tak banyak tanggungan dan lain-lain. Katanya, lelaki duda tu yang mengorat dia, tapi macam 'Mr Bean' pulak yang buatkan dia tak ada selera. Pada saya, dalam situasi seperti ini, wanita ini sering membandingkan lelaki yang datang dengan bekas suaminya. Oleh kerana bekas suaminya seorang yang serba cukup dari segi harta, pekerjaan, tingkahlaku dan sebaginya, maka susahlah wanita ini nak jatuh cinta pada lelaki lain.

Ada juga lelaki bujang yang satu tempat kerja yang minat padanya. Tapi usia 6 tahun lebih muda darinya dan yang menjadi penghalang utama adalah ibu kepada lelaki ini yang tak mahu anak lelaki bujang bernikah dengan janda yang dah 3 kali 'meneran' masuk hospital ini. Akhirnya, lelaki yang pernah jadi pakwenya ini sudah bertunang dengan anak dara dan akan bernikah hujung tahun ini atas rekmen emak dia.

Berdoalah, Semoga Diberi Kebahagian

Kembalilah kepada asal usul kejadian kita. Dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali. Berdoalah, semoga diberi kekuatan dan kesejahteraan untuk melalui liku-liku hidup ini. Setiap orang pasti diuji dalam hidup ini, termasuk para nabi juga diuji dengan kepayahan hidup. Di sebalik kepayahan dan peristiwa pahit yang lampau itu, Insyaallah, semoga ada hikmah di sebaliknya. Mudah-mudahan sinar bahagia akan muncul jua.
Sekian.


11 Ogos 2012

Cerita Hamba Seks Tentera Jepun (Episod 2)


Kejayaan tentera Jepun menawan Tanah Melayu Disember 1941 dengan begitu singkat begitu menakjubkan. Selain kelengkapan tentera yang mantap, serangan pemikiran pun kena juga. Begitu mudah Kota Bharu tumpas, kemudiannya Kedah dan Pulau Pinang hinggalah ke selatan. Tentera sekutu British saja yang berdepan dengan Jepun ini tanpa sokongan padu orang Melayu.


 Kalau ada pun pertempuran orang Melayu adalah Leftenan Adnan (lakonan Hairi) di Negeri Sembilan yang berjuang sehingga menemui ajal. Itu pun sebab Leftenan Adnan berkhidmat sebagai tentera bawah seliaan orang putih.

Mana Melayu lain ?
 
Orang Melayu lain seakan termakan dengan propaganda licik Jepun dengan slogan 'Asia untuk Orang Asia'. Macam lawan bolalah, kalau Korea lawan Mexico dalam Piala Dunia, mesti kita sokong Korea sebab dia Asia. Orang Melayu rasa bangga kerana Jepun sebuah negara Asia yang tak sebesar mana, boleh menyerang pengkalan tentera di Pert Harbur Amerika dan menang berperang dengan negara China yang besar itu.

Jadi orang Melayu nak tunggu dan lihat saja, sapa yang menang antara Jepun dan British. Akhirnya orang putih yang tewas di Tanah Melayu dan Singapura. Yer, Jepun nak berbaik dengan orang Melayu pada mulanya tapi bermusuh dengan orang Cina. Maka orang Melayu menyangka, Jepun nak kasi kita merdeka cepat.

Tapi tidak. Jepun jajah kita lebih zalim dari orang putih. Orang kita disuruh hormat pada Maharaja Meiji Jepun pula sedangkan kita dah ada Raja kat sini. Kalau jumpa askar dan polis Jepun, kita kena tunduk hormat macam hormat raja Jepun. Kalau tak buat, nanti kena 'penampar Jepun' atau pancung kepala dengan pedang samurai. Lepas tu kena nyanyi Jepun 'Kamigayo' macam cerita Laksamana DoReMe masa naik tikar terbang zam zam alakazam. Kita kena berdiri tegak hormat lagu tu. Apa kena mengena pulak, kita kan Melayu, bukan Jepun. Kat sekolah kena belajar bahasa Jepun padahal bahasa Jepun ni bukanlah laku di peringkat antarabangsa pun.

Hamba Seks Jepun

Bukan saja jadi buruh paksa keretapi maut. Perempuan pun tak selamat terutama yang cun-cun tak kira apa bangsa. Patut ler orang dulu kawin awal biar laki dia jaga, mak bapak risau nak jaga. Anak dara pula tak boleh pergi saloon atau spa, nanti kalau nampak cun, Jepun tangkap. Ramai juga anak dara yang sapu muka dia dengan arang biar tak cantik sebab takut askar Jepun. Ini cerita sejarah, bukan saya menambah.

Dah ditangkap, perempuan ini dihantar ke bandar, kem tentera atau pos kawalan untuk dikeroyok oleh dia orang. Dalam satu dokumentari tu cerita, seorang amoi terpaksa layan 60 orang lelaki dari pagi sampai ke malam. Ini bukan cerita dongeng, beberapa tahun lalu ada nenek-nenek yang waktu dia masih bergetah dulu jadi hamba seks tentera jepun dan minta pampasan dari kerajaan Jepun sekarang.

Bila Nak Merdeka ?

Dari tahun 1941 sampai 1945, tak beri merdeka pun. Malah Jepun datang nak rompak hasil bumi kita dan dibawa balik ke negara dia atau nak biayai peperangan dia. Duit di Malaya pula adalah duit pokok pisang. Dulu masa saya kecil-kecil, selalu main dengan duit ini yang bersepak kat rumah atuk saya dulu yang dah tak lalu. Kerajaan Jepun waktu tu dikatakan cetak duit sewenang-wenang untuk tanpa kawalan.
...BERSAMBUNG KE EPISOD 3
Episod 1, Klik Sini

10 Ogos 2012

Suami Eksekutif TV9 Didakwa Bunuh Isteri

PETALING JAYA - Suami eksekutif pentadbiran stesen televisyen TV9 Nur Syaleza Jaffar, dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini, atas pertuduhan membunuh isterinya itu, bulan lepas.

Tiada pengakuan direkodkan daripada Norazman Bashah Ahmad Azam Bashah, 31, eksekutif bahagian teknologi maklumat syarikat gas dan minyak, ketika pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Ahmad Solihin Abd Wahid.

Norazman Bashah, didakwa membunuh Syaleza, 31, di kediamannya di No.115, Tingkat 1 Blok O, Apartment Saujana, Jalan PJU 10/1C, Damansara Damai, di antara jam 12 tengah hari hingga 7.30 malam, 28 Julai lepas.

Norazman Bashah yang diwakili peguam Shah Rizal Abdul Manan didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang boleh membawa hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Mahkamah menetapkan 14 Sept untuk tarikh sebutan.Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Siti Ruvinna Mohd Rawi.Akhbar sebelum ini melaporkan  seorang eksekutif pentadbiran wanita stesen televisyen TV9 ditemui mati di kediamannya di Damansara Damai.

Anak Angkat Buncit Lapan Bulan

Perempuan sekarang umur 20-an dipelihara oleh keluarga angkat sejak umur 5-6 tahun. Keluarga angkatnya itu ada hubungan sedara dengannya juga. Adik beradik angkatnya ada 2 perempuan dan 1 lelaki. Walaupun adik beradik angkat, mereka seperti adik beradik.

Pada usia 20-an, disedari oleh ibubapanya, anak angkatnya sudah mengandung. Rupanya yang buat dia mengandung adalah abang angkatnya yang umur tua setahun darinya.

Peritnya Hidup Zaman Jepun (Episod 1)


Sehari dua ini, timbul minat saya membaca buku sejarah terutama semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Kedua, mengenai keganasan Komunis sewaktu 15 hari memerintah negara selepas pengunduran Jepun. Matapelajaran sejarah adalah antara yang saya minati dan Sejarah saya dapat keputusan terbaik dalam STPM dulu.

Dalam kita hendak menyambut ulangtahun kemerdekaan negara yang kali pertama ada 2 tema ini, saya terasa minat untuk membaca bahan sejarah negara kita. Saya hendak tulis cerita supaya kita dapat kongsi bersama untuk bangkitkan semangat kecintaan kita pada negara.
Cerita Dari Ayah Saya

Dalam 2 minggu terakhir sebelum ayah saya meninggal dunia tahun 1991 dulu, ayah saya selalu cerita kisah dulu-dulu. Dulu ramai orang yang hidup sebelum merdeka termasuk zaman Jepun ini tapi sekarang sudah ramai yang sudah meninggalkan kita. Cerita ayah saya, betapa susahnya hidup zaman Jepun dan Komunis Bintang Tiga.
"Tapi abah, buku sejarah kata, orang Melayu diberi layanan baik semasa pemerintahan Jepun". Kata saya yang belajar sejarah melalui buku bukan pengalaman.
"Tak mana baiknya.... Lagi susah dari zaman orang putih". Jawab ayah saya.
Diceritakanlah betapa susahnya nak dapatkan beras, kena catu masa tu. Ramai yang  makan ubi kayu dan keledek sampai ada kena penyakit yang saya dah lupa apa nama penyakit tu, tapi masa tu ayah saya ada sebut nama penyakit tu.
Yer, bila saya baca buku sejarah (pagi ini) tahulah saya sebab beras kurang disebabkan negeri Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu yang menjadi pengeluar beras, diserahkan oleh Jepun kepada Siam. Maka susahlah nak dapatkan beras.
Buruh Keretapi Maut

Ayah saya cerita, masa berumur 15 tahun, tentera Jepun mengumpulkan ramai anak muda, katanya nak berikan kerja di Kuala Lumpur. Maka berebutlah anak muda menawarkan diri di Muar, almaklumlah waktu tu susah dapat kerja. Masa beratur tu, semua kena buka baju termasuk ayah saya. Cerita ayah saya, dia tak terpilih kerana badannya kurus dan tak layak. Yang dipilih dalam 30 orang dari Muar atau mungkin juga lebih ramai lagi dari kumpulan lain, dibawa menaiki keretapi melalui Segamat.

Rupanya mereka ini dibawa ke Thailand dan Burma untuk membina rel dan jambatan keretapi sebagai buruh paksa. Cerita ayah saya, dari 30 orang dari Muar tu, yang selamat pulang semula cuma dalam 5 orang saja, yang lain meninggal dunia kerana dipaksa bekerja dengan begitu teruk. Yer, dalam buku sejarah yang saya baca pagi ini, sehari kira-kira 50-100 orang meninggal dunia dan mayatnya di campakkan dalam lubang besar di sana.

Maknanya banyaklah kubur datuk-datuk kita yang tidak dipedulikan di Siam dan Burma. Moga Allah memberi ketenangan kepada mereka di alam barzakh. Buku sejarah juga cerita, yang dihantar di sana adalah tawanan perang Jepun termasuk 40,000 tentera British yang menyerah diri sewaktu Singapura ditawan Jepun

08 Ogos 2012

Kalau Ada iklan Jawatan Kosong, Janganlah Beritahu Kawan-kawan ?

Seorang bekas tentera beritahu saya satu cerita yang berlaku pada diri lebih kurang 30 tahun yang lalu. Dia ini baru pencen tentera dan balik ke kampung bersama anak isteri. Alhamdulillah, boleh buat rumah di tanah yang dia beli masa bekerja dulu dan ada kebun untuk diusahakan. Dia juga ada buat kerja sampingan dengan pendapatan RM 1500 sebulan selain ada pencen. Kira dia kata, alhamdulillah, masa depan dia terbela dan anak-anak pun dah mula bekerja.


Kisah Masa Nak Masuk Tentera

Dia cerita pada saya, yang dulu dia bukan nak masuk tentera sangat dan lebih suka kerja menyambil-nyambil kat kampung masa bujang. Satu hari tu, masa dia tengah lepak-lepak, kawan dia ajak ke bandar keesokan harinya untuk temankan dia temuduga masuk askar. Kawan dia ajak teman dan ajak join sama temuduga tu. Dia ni pun pergi jugalah temankan kawan dia naik bas dan bawak sijil-sijil yang dia ada iaitu SRP dan hadirilah temuduga tu dengan jayanya.

Dapat Masuk

Tak lama lepas tu, keputusan temuduga tu keluar. Dia dapat masuk tentera.... yahoooooo. Tapi bila dia tanya kawan yang ajak dia tu, rupanya kawannya tu tak dapat. Dia seorang saja orang kampung tu yang dapat. Akhirnya mak ayah dia benarkan dia masuk askar dan berkhidmatlah dia sampai pencen. Kesian kawan dia yang ajak tu tak dapat yer.

Sekarang Kan Kerja Susah

Sekarang ni, nak buka jawatan pun jarang-jarang terutama kat sektor kerajaan ni. Al-maklumlah, umur persaraan naik dari 58 ke 60 tahun, maka dalam 2 tahun ini kekosongan disebabkan bersara tak banyaklah. Dahlah susah nak buka jawatan, kalau ada pun jawatan, bukan senang nak dapat. Jadilah macam kawan saya ni, dah 4 tahun dapat ijazah, tapi sampai sekarang tak dapat kerja setaraf ijazah.

Mungkin betul juga apa yang saya cerita ini, tak payahlah ajak kawan mohon, kita sendiri mohon sudahlah. Nanti tak pasal-pasal kawan kita dapat, kita tak dapat pulak, hehehe. Gurau jer ye.



06 Ogos 2012

Berzina di Pondok Dalam Ladang Sawit, Hasilnya Gemuk


Seorang lelaki 20-an berkenalan dengan seorang perempuan sebaya dengannya sewaktu bekerja di sebuah kilang dulu. Lelaki ini kemudian berhenti kerja dan bekerja di sebuah ladang sawit kerana pendapatan yang lebih lumayan. Manakala perempuan masih bekerja di sebuah kilang sebagai operator.

Beberapa ketika masa line clear, lelaki ini membawa perempuan ke dalam ladang menaiki motosikal. Mereka telah terlanjur dan mengadakan hubungan sex lebih 10 kali di sebuah pondok di ladang itu. Dua bulan selepas itu, perempuan disahkan mengandung apabila dia buat pemeriksaan doktor, yang katanya tidak disengajakan.

Akhirnya, apabila kandungannya berusia 6 bulan, pasangan ini datang ke pejabat agama untuk bernikah. Pernikahan ini direstui oleh ibubapa kedua-dua belah pihak. Pasangan ini tetap akan didakwa di Mahkamah Syariah. Jika sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM 5,000 atau 3 tahun penjara atau 6 sebatan kerana melakukan persetubuhan luar nikah.

05 Ogos 2012

BAFIA 1989: Tidakkah Bank Sendiri Yang Dedahkan Akaun Bank Kita ?


Setahu saya, mendedahkan akaun bank seseorang atau syarikat kepada umum adalah kesalahan di bawah BAFIA 1989. Seksyen 97 (1) Akta Bank dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989 menegah dari mendedahkah maklumat akaun bank tanpa terlebih dahulu sebelum mendapat kebenaran pemilik.

Okey, kita semua mempunyai akaun bank, tidak kira di bank mana. Beberapa bulan sekali, bank akan menghantar penyata akaun bank kita ke alamat kita. Pelabur ASB dan ASN pun menerima penyata ini setahun sekali. Penyata tersebut memuatkan antara lain adalah maklumat keluar dan masuk wang kita beserta tarikh. Kemudian nombor akaun serta baki wang kita pada waktu penyata itu dikeluarkan.

Apa Tujuan ?

Apa tujuan pihak bank mengirim kepada penyimpan ? Jawapannya mungkin adalah untuk pelanggan melihat sendiri keluar masuk dan baki wang mereka terkini. Tapi pada saya, langkah mengirim surat ini sangat mendedahkan kepada kebocoran maklumat. Iaitu kemungkinan orang lain yang membuka dan membaca surat itu. Apa akan jadi ?

 Maka tahulah individu lain itu terhadap banyak benda dalam akaun pemilik itu. Contohnya, seseorang yang membuka surat itu mengetahui kegiatan dan kewangan satu syarikat, mereka pula menggunakan kesempatan itu untuk menjatuhkan atau memalukan seseorang atau tujuan lain. Kalau ini berlaku, tidakkah pihak bank atau pegawai yang berkhidmat di bank tersebut boleh dikenakan tindakan di bawah seksyen 97 (1) Akta Bank & Institusi Kewangan (BAFIA) 1989 ? .......Perlu perbahasan oleh pengamal undang-undang.

Surat Biasa, Bukan Surat Berdaftar

Surat yang dihantar oleh pihak bank pula adalah surat biasa, bukan surat berdaftar. Maknanya tidak susah untuk diterima dan dibuka oleh orang lain. Boleh berlaku juga tersalah hantar ke alamat lain kerana kecuaian posmen. Kenapa tidak gunakan pos laju atau surat berdaftar seperti yang digunakan oleh polis trafik dalam penghantaran saman trafik ?

Tukar Alamat

Seseorang individu ada beberapa akaun bank, bukan satu. Mereka pula ada kalanya berpindah alamat rumah disebabkan berpindah tempat kerja atau beli rumah baru. Mungkin orang itu terlupa atau terlepas pandang untuk mengemaskini alamat terkini mereka. Jadi, surat itu diposkan ke alamat yang sedia ada sekian lama tanpa disedari. Maka tidak mustahil kalau orang lain yang membuka surat itu dan terbocorlah maklumat akaun bank mereka.

Bab tukar alamat ini, rakyat kita susah nak tukar alamat. Cuba lihat alamat kad pengenalan kita, adakah sama dengan tempat tinggal kita sekarang ?  Begitu juga alamat kita di Suruhanjaya Pilihanraya, adakah sama dengan alamat kita sekarang ? Lesen memandu kita? Mungkin dah berpuluh tahun lalu sewaktu alamat kita dapat lesen memandu.

Kalau alamat kad pengenalan, SPR, lesen memandu, insuran kereta  tidak dikemaskini, alamat akaun bank kita, lagilah masyarakat kita jarang kemaskini.

Kebenaran Pelanggan Sendiri

Adakah pelanggan sendiri yang meminta surat diposkan ke alamat yang tertera ? Mungkin juga. Iaitu semasa membuka akaun bank, kita menandatangani satu surat yang kita sendiri tak berapa nak faham. Mungkin ada di situ, pihak bank meminta izin dari kita untuk menghantar penyata terkini ke alamat kita. Ini mungkin saja. Kalau ini berlaku, maka pihak bank tidak salah kalau menghantar penyata kepada individu atau syarikat.

Masalahnya di sini, kalau hendak hantar pun hantarlah, tapi kena mengambil langkah-langkah untuk kerahsian pemilik. Macam cerita Seniman Bujang Lapok, tak dapat jadi Hang Tuah, jadikanlah Hang Jebat, kalau tak pun, jadikanlah Hang Kebun. Tak pakai keris, cangkul pun cangkullahhh.

Katanya, akta seperti ini atau yang sewaktu dengan  BAFIA ini ada di negara lain. Soalnya, adakah di negara tersebut, pihak bank menghantar kepada pelanggan seperti yang diamalkan oleh bank-bank di negara kita ? Kalau ada pun, pernahkah seseorang tampil mengambil tindakan undang-undang terhadap bank berkenaan kalau berlaku kebocoran maklumat ?

Kemaskinilah Alamat Kita

Sebagai langkah jangka pendek, kalau boleh kita segera mengemaskini alamat akaun bank kita. Langkah seterusnya, pihak bank harus mengkaji semula keberkesanan langkah ini sebelum berlaku perkara yang tidak diingini termasuk tindakan undang-undang terhadap bank berkenaan.

02 Ogos 2012

Kisah Bapa Paksa Hantaran 5,000


Sebelum saya meneruskan kisah ini, cerita ini ada banyak persamaannya dengan novel yang popular di blog ini iaitu Hantaran 10,000. Sesiapa belum baca novel ini, dipersilakan membaca. Cerita Hantaran 10,000 itu terjadi kerana kerakusan seorang bapa yang meletakkan hantaran tinggi sedangkan bapa mengetahui bakal menantunya bukanlah mampu. Apabila ini berlaku, maka hubungan bapa dengan menantu dan anak perempuannya mula kucar-kacir.

Kisah Hantaran 5,000

Lelaki ini 20-an bertunang ala kadar dengan perempuan 20-an. Lelaki ini bekerja di sebuah kilang dengan gaji tidak sampai seribu. Dalam tiga tahun bekerja, lelaki ini tidak mempunyai wang simpanan sangat kerana gajinya habis pada motosikal, makan, beri mak ayah dan perbelanjaan peribadi. Dia berkenalan dengan perempuan ini yang satu kerja dengannya dan selalulah berjumpa atau berdating.

Pernah lelaki dan perempuan ini terserempak dengan bapa perempuan di bandar sewaktu mereka naik moto berdua. Berlaku perselisihan apabila bapa memarahi anak perempuannya kerana keluar dengan lelaki di belakang ibu bapa. Tapi bagaimana hendak halang, mereka satu tempat kerja dan selalu berjumpa. Cuma pasangan ini tidaklah sampai membuat maksiat yang besar-bersar tapi katanya sekadar ringan-ringan saja (Tapi ringan-ringan pun berdosa juga tau).

Akhirnya lelaki beranikan diri merisik dan meminang perempuan dan belanja pertunangan dalam RM 1,000 dikeluarkan oleh lelaki. Bagaimanapun, mereka tidak boleh menunggu lama kerana ibu dan bapa perempuan meminta pernikahan disegerakan iaitu 5 bulan dari tarikh tunang, katanya untuk mengelakkan berlaku maksiat.

Tak Cukup Duit

Soalnya sekarang, lelaki tidak cukup duit sebanyak 5,000. Wang simpanannya sebanyak 1,000 sudah habis untuk pertunangan. Dia menemui jalan buntu untuk menyediakan wang sebanyak 5,000 itu. Tarikh pernikahan pun sampai dan memang lelaki tak cukup duit selepas berusaha sedaya upaya. Maka lelaki terpaksa menangguhkan pernikahan tetapi ditentang oleh bapa lelaki.

Hairan, pernikahan bapa suruh teruskan tapi duit 5,000 minta juga walaupun lelaki tiada duit. Akhirnya, lelaki terpaksa tangguhkan dan tak hadir masa tarikh dijanjikan. Bapa perempuan merasa malu kepada masyarakat. Anak perempuan pula jadi mangsa kemarahan bapanya. Sehinggalah anak perempuan mengambil sikap jarang berada di rumah. Ini lebih mendatangkan kemarahan bapa dan bapa menuduh yang lelaki inilah yang merosakkan hidup perempuan ini.

Sehingga anak perempuannya dipaksa supaya membuat laporan polis yang lelaki itu telah merogol anaknya dan tak mahu bertanggungjawab. Perempuan terpaksa membuat laporan setelah bapanya mendesak. Akhirnya lelaki ditangkap polis dan terpaksa bermalam di lokap beberapa hari. Bagaimanapun, lelaki ini dibebaskan tanpa apa-apa pertuduhan kerana kekurangan bukti.

Menceritakan Kisah Ini

Keluar dari lokap polis, lelaki ini serik dengan apa yang telah berlaku. Apa yang berlaku kepada dirinya adalah satu sejarah hitam dalam hidupnya. Kawan dan jiran sekampung sudah heboh cerita yang dia ini 'perogol' dan dia  sukar hendak menghadapi masyarakat.

Akhirnya, lelaki ini mengambil keputusan untuk berhijrah ke Johor Bahru, bekerja di sebuah kilang bertemu rakan-rakan bujang yang baru. Dia membina hidup baru dan memutuskan hubungan dengan tunangnya.
SEKIAN.