Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

30 Januari 2013

Akibat Nikah Sendiket, Sendiri Susah


Seorang gadis 20-an bernikah dengan lelaki 20-an secara sendikit dengan membelakangkan keluarganya. Bukan bapa tak setuju tetapi sengaja hendak tak mahu memberitahu keluarganya. Maka perempuan ini bernikah di satu daerah dalam negeri Johor iaitu kampung lelaki.

Pernikahan Sendiket
Keluarga lelaki semuanya hadir dalam majlis pernikahan ini. Bagaimanapun, jurunikah itu bukan dari daerah itu atau dari Johor tetapi dari sebuah negeri lain. Jurunikah itu datang khas untuk menikahkan pasangan ini dengan bayaran lebih RM 2,000. Selepas nikah, pasangan ini mendapat 'surat nikah' dari negeri orang tu datang, bukan negeri Johor punya.

Lepas Nikah

Biasalah, lepas nikah berbulan madu dan katanya bahagia. Bagaimanapun, belum pun setahun, pernikahan mereka mula bergolak dan selalu bergaduh. Banyaklah sebab, antaranya, katanya suami mengabaikan nafkah dan hidup mereka tidak bahagia.

Ingat Semula Keluarga

Bila ni berlaku, perempuan ingat semula keluarga di kampung yang sikit pun tak tahu dia dah nikah. Akhirnya, perempuan lari balik kampung meninggalkan suami dia. Kemudiannya, perempuan dan bapanya datang ke pejabat agama berkenaan kes ini. Perempuan mendakwa dia bernikah secara sendiket. Memang dari dulu dia tahu nikah secara gelap macam tu, tapi dulu tak mahu pertikai. Biasalah, bila dah tak bahagia dan menyesal, diungkitnya pernikahannya, katanya tak sah. Bagaimana kesudahannya... ?

....BERSAMBUNG KE EPISOD 2

1 ulasan:

  1. "best nie.."
    sambung minggu depan ke ustaz..
    ke bulan depan..?

    BalasPadam

Dipersilakan komen.