Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

19 Januari 2013

Tiada Yang Mustahil Dalam Perkahwinan dan Perceraian : Kisah Selepas 19 Tahun Bercerai


Assalamualaikum, ada satu kisah saya nak cerita hari ini.......
Lelaki dan perempuan ini umur 50-an berstatus duda dan janda. Dulu mereka suami isteri dengan dikurniakan 5 orang anak. Usia kebahagian dan perkahwinan mereka tidak bertahan lama. Berakhir dengan perceraian. Anak-anak masih kecil-kecil waktu itu. Bila ditanya sebab perceraian, biasalah jawapannya, kerana tidak sefahaman.  Dulu masa bercinta, katanya "lautan api akan ku renangi" Kini parit belakang rumah dia tak upaya menyeberang.

Lepas cerai, isteri bawa diri balik ke kampung, duduk rumah ibubapanya bersama 5 anaknya. Suami keseorangan dan lebih sibuk bekerja di sebuah syarikat swasta di bandar. Isteri pula, dapat bekerja di sebuah kilang buat makanan di kampungnya untuk menyara hidup. Itu kisah 19 tahun lalu..... lama tu.

Sepanjang perceraian itu, suami tak abai nafkah anak walaupun tak bertulis dan bukan dalam arahan mahkamah syariah pun. Mereka dulu bercerai ala-ala orang tak berapa kisah pasal undang-undang. Maka tak adalah perintah nafkah atau penjagaan anak macam sekarang. Tapi suami tak abaikan semua itu. Sekali fikir, antara arahan mahkamah dan keihlasan, ada betulnya keiklasan yang lebih penting. Orang sekarang pun, arahan mahkamah setinggi mana pun, ramai yang tak patuh. Kerana apa ? Kerena tiada keikhlasan dan terpaksa saja.

Hubungan Baik

Suami kalau kelapangan, balik ke kampung melepas rindu pada anak-anak. Bukan setakat suami dengan anak-anak saja mesra, tapi dengan bekas isterinya pun baik. Tapi tak adalah berdating atau buat maksiat. Dengan ipar-ipar iaitu adik beradik isterinya juga dia rapat. Beberapa tahun lepas tu, ibu dan bapa perempuan meninggal dunia, dan perempuan ini terus duduk di rumah pusaka bapanya di kampung.

Tak Nikah Lagi

Sejak 19 tahun bercerai itu, si suami tak ada bernikah lain. Menghairankan juga kalau lelaki boleh bertahan sehingga selama itu. Nak kata muka tak hensem, muka kalau ambil jadi pelakon 'Ombak Rindu 2' pun boleh meletup. Bila ditanya, alasannya sibuk bekerja dan dia dah ada pengalaman bernikah serta bercerai. Hingga dalam hidupnya, dia lebih fikirkan anak-anak dan dia dah ada anak. 

Juga dia rasa, isteri dia dulu seorang yang degil dan susah nak dengar cakap dia. Maknanya dia dah kenal wanita bergelar isteri. Macam dalam ceramah Ustaz Azhar Idrus kata, nak buat macam mana, perempuan ini dah dilahirkan dengan sifat begitu, dari kilang yang sama. Lagi Ustaz Azhar Idrus kata, kalau nak lawan berlari, berenang, sukan, lelaki menang. Tapi kalau nak lawan bercakap, lelaki akan kalah. 

Jadi kalau kawin lain, dia rasa dia belum tentu boleh bahagia juga. Si bekas isteri juga, bila ditanya oleh Tok Kadi, kenapa tak nikah lagi. Pertama, nasib baik Tok Kadi yang tanya,  kalau setakat Mat Burger tanya, dah tentu kena cili dan dimayoniskan mulut Mat Burger tu.

"Bukan orang tak nak kan saya Tuan Kadi, ada ramai. Tapi bila fikirkan anak-anak, rasa lebih baik hidup seorang.". Kata wanita 50-an ini.

Selepas 19 Tahun, Bernikah Semula

Selepas 19 tahun berstatus janda dan duda, akhirnya mereka berdua dengan rela hati, terbuka hati mereka untuk bernikah semula. Bila ditanya, yang memainkan peranan utama pernikahan ini adalah anak-anak yang semua dah umur lebih 20 ini. Pekerjaan anak-anak dia hebat dan berkelulusan tinggi.

Anak Semua Belum Nikah

Bila ditanya, anak dah bernikah ke belum, jawabnya anaknya ramai yang perempuan dan belum seorang pun yang dah bernikah. Bila ditanya lagi oleh Tok Kadi, sekali lagi mak dia kata nasib baik Tok Kadi yang tanya, kalau Tok Mudin yang tanya, dengan Tok-Tok Mudin sekali terjun lari ikut tingkap kena sergah.

Katanya, anaknya takut perkahwinannya nanti jadi macam perkahwinan mak ayah mereka, kata mak dia.  Oooooo itu macam ker......

Maka, hari yang mulia, Jumaat, penghulu segala hari ini, pasangan ini dinikahkan semula. Sangat menarik cerita ini iaitu apabila 19 tahun sudah bercerai, akhirnya nikah semula dengan pasangan yang sama. Sekali lagi pasangan ini naik pelamin dan duduk dia nampak kekok tapi apa-apa pun orang nak kata, mereka tetap pengantin baru.
SELAMAT PENGANTIN BARU.


4 ulasan:

  1. masyaALLAH ... begitulah indah kitaran kehidupan ALLAH pada hambaNYA...

    BalasPadam
  2. hmm...
    kisah menarik pagi ni...
    kata org.. 1 dlm 1000... blum tentu..

    kata org juga...
    "ada jodohnya tu...
    dan bukannya dah tiada jodohnya.."

    tahniah &
    SELAMAT PENGANTIN BARU.

    BalasPadam
  3. kisah mat burger bila lagi nak sambung ustaz..hehe

    BalasPadam
  4. Salam..
    Anak-anak perempuannya ramai yang belum nikah ya Tuan. Hmm, mungkin kawan boleh bantu selesaikan masaelah anak-anaknya yang takut nak nikah tu...
    -OrangKampungKuDisini-

    BalasPadam

Dipersilakan komen.