Untuk Memilih Tajuk Artikel Dalam Blog Ini, Sila Taip Perkataan di sini.

Memuatkan ...

30 Januari 2013

Akibat Nikah Sendiket, Sendiri Susah


Seorang gadis 20-an bernikah dengan lelaki 20-an secara sendikit dengan membelakangkan keluarganya. Bukan bapa tak setuju tetapi sengaja hendak tak mahu memberitahu keluarganya. Maka perempuan ini bernikah di satu daerah dalam negeri Johor iaitu kampung lelaki.

Pernikahan Sendiket
Keluarga lelaki semuanya hadir dalam majlis pernikahan ini. Bagaimanapun, jurunikah itu bukan dari daerah itu atau dari Johor tetapi dari sebuah negeri lain. Jurunikah itu datang khas untuk menikahkan pasangan ini dengan bayaran lebih RM 2,000. Selepas nikah, pasangan ini mendapat 'surat nikah' dari negeri orang tu datang, bukan negeri Johor punya.

Lepas Nikah

Biasalah, lepas nikah berbulan madu dan katanya bahagia. Bagaimanapun, belum pun setahun, pernikahan mereka mula bergolak dan selalu bergaduh. Banyaklah sebab, antaranya, katanya suami mengabaikan nafkah dan hidup mereka tidak bahagia.

Ingat Semula Keluarga

Bila ni berlaku, perempuan ingat semula keluarga di kampung yang sikit pun tak tahu dia dah nikah. Akhirnya, perempuan lari balik kampung meninggalkan suami dia. Kemudiannya, perempuan dan bapanya datang ke pejabat agama berkenaan kes ini. Perempuan mendakwa dia bernikah secara sendiket. Memang dari dulu dia tahu nikah secara gelap macam tu, tapi dulu tak mahu pertikai. Biasalah, bila dah tak bahagia dan menyesal, diungkitnya pernikahannya, katanya tak sah. Bagaimana kesudahannya... ?

....BERSAMBUNG KE EPISOD 2

26 Januari 2013

Suami Rujuk Semula Selepas Bercerai Dua Bulan

 
Seorang lelaki 30-an, bekerja sebagai kakitangan kerajaan dan isterinya, juga 30-an kakitangan kerajaan juga. Hasil pernikahan mereka hampir 10 tahun, dikurniakan 3 orang anak yang masih kecil dan bersekolah.
 
Satu hari tu, mereka bertengkar sehinggalah lelaki melafazkan cerai terhadap isterinya. Apa benda yang ditengkarkan dan apa puncanya, tak payahlah nak ditanya.
 
"Aku ceraikan kau". Kata lelaki kepada isterinya.
 
Waktu itu, mereka berdua sahaja di dalam rumah. Lepas melafazkan perkataan cerai itu, lelaki dan perempuan telah pergi ke pejabat agama untuk membuat aduan cerai. Dokumen yang perlu dibawa adalah surat nikah dan kad pengenalan. Mahkamah mengesahkan berlaku perceraian dengan talak satu.
 
Lepas bercerai tu, perempuan duduk di rumah itu bersama 3 orang anak iaitu kuarters kerajaan. Manakala lelaki tidak tidur di rumah iaitu tinggal di rumah bujang. Lelaki kadang-kadang datang rumah untuk ambil barang dan tengok anak. Kes ini sudah jadi heboh di pejabat kedua-duanya. Iaitu orang tahu kejadian cerai ini termasuklah siaran lansung dari ahli-lain mesyauarat tingkap kipas lipas. Kat kampung masing-masing pun dah heboh sama ada keluarga perempuan dan lelaki. Dah tu, mak ayah masing- masing nak menangkan anak masing-masing dah jadi macam peguambela.
 
Dua bulan hidup sebagai duda dan janda, akhirnya terbuka hati mereka untuk rujuk semula. Kedua-dua mereka datang ke pejabat kadi untuk proses rujuk. Sebelum dibenarkan rujuk, beberapa soalan dikemukakan, antaranya adalah, berapa jumlah talak dan dapat dilihat dengan keputusan bertulis mahkamah syariah. Jawapannya, cerai talak satu dan berbaki dua talak.
 
Kedua, adakah pasangan ini masih di dalam edah. Setelah dipastikan, mereka masih dalam edah dan ada ruang untuk rujuk. Kira bernasib baik juga masih dalam edah iaitu sudah penghujung, sudah dua bulan. Kalaulah kes ini sudah habis edah dan nak nikah semula, prosennya adalah lebih payah. Iaitu, mereka tidak boleh rujuk kecuali dengan pernikahan yang baru. Bagaimana nak nikah semula ?
 
Biasalah, mula kena kursus kawin. Lepas tu ambil borang, buat test HIV, jumpa tok pengulu dan sebagainya. Lepas tu kena temuduga nikah, lepas tu kena daftar itu dan ini. Masa nikah pula kena ada wali, tak bolehlah nikah tanpa wali. Penyanyi kumpulan Wali Band nikah pun kena ada wali juga. Tapi kalau rujuk lain, rujuk tidak memerlukan wali.
 
Maka dengan rujuk ini, mereka sah semula sebagai suami isteri yang dah terputus dua bulan lalu.
 


21 Januari 2013

Sudah Nasibku Mat Burger (Episod 73)


Mak Man terus memeluk Syira yang menangis tak sudah-sudah dari tadi.
"Mak... Sebenarnya kak Syira bertengkar dengan abang Man kat JB". Kata Nizar selepas didesak dengan pelbagai soalan oleh maknya.

"Bertengkar.... kenapa ni Syira ?

(Tulisan ini telah dikeluarkan dari blog ini kerana telah terbit novel bertajuk 'Cinta Mat Burger'. Boleh didapati di Kedai Buku Popular seluruh negara dengan harga RM23.90. Boleh juga dapat dari saya dengan harga RM30.00 termasuk kos poslaju. Hubungi saya :                011-10979301  whataps)



.....BERSAMBUNG KE EPISOD 74
Episod 74, Klik Sini


19 Januari 2013

Tiada Yang Mustahil Dalam Perkahwinan dan Perceraian : Kisah Selepas 19 Tahun Bercerai


Assalamualaikum, ada satu kisah saya nak cerita hari ini.......
Lelaki dan perempuan ini umur 50-an berstatus duda dan janda. Dulu mereka suami isteri dengan dikurniakan 5 orang anak. Usia kebahagian dan perkahwinan mereka tidak bertahan lama. Berakhir dengan perceraian. Anak-anak masih kecil-kecil waktu itu. Bila ditanya sebab perceraian, biasalah jawapannya, kerana tidak sefahaman.  Dulu masa bercinta, katanya "lautan api akan ku renangi" Kini parit belakang rumah dia tak upaya menyeberang.

Lepas cerai, isteri bawa diri balik ke kampung, duduk rumah ibubapanya bersama 5 anaknya. Suami keseorangan dan lebih sibuk bekerja di sebuah syarikat swasta di bandar. Isteri pula, dapat bekerja di sebuah kilang buat makanan di kampungnya untuk menyara hidup. Itu kisah 19 tahun lalu..... lama tu.

Sepanjang perceraian itu, suami tak abai nafkah anak walaupun tak bertulis dan bukan dalam arahan mahkamah syariah pun. Mereka dulu bercerai ala-ala orang tak berapa kisah pasal undang-undang. Maka tak adalah perintah nafkah atau penjagaan anak macam sekarang. Tapi suami tak abaikan semua itu. Sekali fikir, antara arahan mahkamah dan keihlasan, ada betulnya keiklasan yang lebih penting. Orang sekarang pun, arahan mahkamah setinggi mana pun, ramai yang tak patuh. Kerana apa ? Kerena tiada keikhlasan dan terpaksa saja.

Hubungan Baik

Suami kalau kelapangan, balik ke kampung melepas rindu pada anak-anak. Bukan setakat suami dengan anak-anak saja mesra, tapi dengan bekas isterinya pun baik. Tapi tak adalah berdating atau buat maksiat. Dengan ipar-ipar iaitu adik beradik isterinya juga dia rapat. Beberapa tahun lepas tu, ibu dan bapa perempuan meninggal dunia, dan perempuan ini terus duduk di rumah pusaka bapanya di kampung.

Tak Nikah Lagi

Sejak 19 tahun bercerai itu, si suami tak ada bernikah lain. Menghairankan juga kalau lelaki boleh bertahan sehingga selama itu. Nak kata muka tak hensem, muka kalau ambil jadi pelakon 'Ombak Rindu 2' pun boleh meletup. Bila ditanya, alasannya sibuk bekerja dan dia dah ada pengalaman bernikah serta bercerai. Hingga dalam hidupnya, dia lebih fikirkan anak-anak dan dia dah ada anak. 

Juga dia rasa, isteri dia dulu seorang yang degil dan susah nak dengar cakap dia. Maknanya dia dah kenal wanita bergelar isteri. Macam dalam ceramah Ustaz Azhar Idrus kata, nak buat macam mana, perempuan ini dah dilahirkan dengan sifat begitu, dari kilang yang sama. Lagi Ustaz Azhar Idrus kata, kalau nak lawan berlari, berenang, sukan, lelaki menang. Tapi kalau nak lawan bercakap, lelaki akan kalah. 

Jadi kalau kawin lain, dia rasa dia belum tentu boleh bahagia juga. Si bekas isteri juga, bila ditanya oleh Tok Kadi, kenapa tak nikah lagi. Pertama, nasib baik Tok Kadi yang tanya,  kalau setakat Mat Burger tanya, dah tentu kena cili dan dimayoniskan mulut Mat Burger tu.

"Bukan orang tak nak kan saya Tuan Kadi, ada ramai. Tapi bila fikirkan anak-anak, rasa lebih baik hidup seorang.". Kata wanita 50-an ini.

Selepas 19 Tahun, Bernikah Semula

Selepas 19 tahun berstatus janda dan duda, akhirnya mereka berdua dengan rela hati, terbuka hati mereka untuk bernikah semula. Bila ditanya, yang memainkan peranan utama pernikahan ini adalah anak-anak yang semua dah umur lebih 20 ini. Pekerjaan anak-anak dia hebat dan berkelulusan tinggi.

Anak Semua Belum Nikah

Bila ditanya, anak dah bernikah ke belum, jawabnya anaknya ramai yang perempuan dan belum seorang pun yang dah bernikah. Bila ditanya lagi oleh Tok Kadi, sekali lagi mak dia kata nasib baik Tok Kadi yang tanya, kalau Tok Mudin yang tanya, dengan Tok-Tok Mudin sekali terjun lari ikut tingkap kena sergah.

Katanya, anaknya takut perkahwinannya nanti jadi macam perkahwinan mak ayah mereka, kata mak dia.  Oooooo itu macam ker......

Maka, hari yang mulia, Jumaat, penghulu segala hari ini, pasangan ini dinikahkan semula. Sangat menarik cerita ini iaitu apabila 19 tahun sudah bercerai, akhirnya nikah semula dengan pasangan yang sama. Sekali lagi pasangan ini naik pelamin dan duduk dia nampak kekok tapi apa-apa pun orang nak kata, mereka tetap pengantin baru.
SELAMAT PENGANTIN BARU.


16 Januari 2013

Kerja Cuci Pinggan Restoran, Juga Pelacur Sambilan


Dalam satu serbuan penguatkuasa Jabatan Agama, menahan seorang lelaki warga Indonesia bertaraf permastautin tetap umur 54 tahun, kerja tukang rumah. Dia sudah mempunyai isteri dan anak-anak yang duduk di daerah ini.

Pada hari itu dalam jam 6.00 petang, dia melanggan seorang pelacur bukan Islam umur 41 tahun di sebuah 'hotel ayam'. Janganlah tanya hotel ayam ini apa, tau takperrrr.

Perempuan ini masih anak dara walaupun tupai sudah tebuk dia. Bila disoal siasat, perempuan ini kerja cuci pinggan di sebuah restoran takde tanda halal dan kerja sambilan dia adalah melacur. Bayaran yang dikenakan adalah 'mesra pelanggan' iaitu RM30 sahaja sekali projek, tak boleh kurang lagi.

11 Januari 2013

Masa Bila Taukey Ni Tahu Tarikh Nikah Saya ?

Saya ke sebuah bengkel untuk servis kereta. Sebelum tu saya ke kedai alatganti kereta beli minyak hitam RM 45 dan oil filter RM 6. Masa kat bengkel tu, sementara menunggu minyak hitam dibuang habis, saya berbual dengan taukey tu. Nampak umur dia antara 50-65 tahun.

"Taukey, ini bengkel sudah berapa lama bukak ?" Tanya saya.

"Haiyaaa... sudah lama loo. You belum kawin lagi, ini kedai sudah ada". Kata taukey tu sambil mengelap peluh.

Kemudian dia terus sambung bikin kereta saya. Dah siap, upah RM 10 saja. Begitulah rutin saya jaga kereta, tukar minyak 5,000km sekali, biasa 2-3 bulan sekali. Tak pernah saya beli minyak hitam dan oil filter kat bengkel.

Masa Bila Dia Tahu Tarikh Saya Nikah ?

Balik tu, saya termenung memikir, itu taukey kata,

"you belum kawin lagi, ini kedai sudah ada."

 Yer ker dia tahu bila saya nikah. Oh tidak.... entah-entah saya belum kawin, dia belasah saya dah kawin saja.  Tapi jawapannya itu, cukup membuatkan saya dah tak tahu nak cakap apa lagi.

Nak cerita pagi Jumaat ni, inilah uniknya Malaysia. Ada pelbagai bangsa dan Bahasa Melayu dijadikan bahasa perantaraan. Saya berbual dengan orang Cina, bahasa Melayu dia ada lain. Pergi gunting rambut kedai India, bahasa Melayu dia lain pula. Makan kedai mamak, bahasa Melayu dia lagi ada beza. Pergi Mydin JB tanya pekerja Bangla tu dah dapat gaji ke belum, dia pulak yang tanya saya dah dapat gaji ke belum.

09 Januari 2013

Budak Sekolah Khalwat, Main Nyorok-nyorok Bawah Katil


KLUANG - Bahana tidak berfikir panjang dan terlalu mengikut nafsu, seorang pelajar perempuan tingkatan lima sanggup ponteng sekolah kerana ingin berjumpa teman lelakinya di sebuah hotel bajet di bandar ini, pagi semalam.

Malangnya, mereka dicekup berkhalwat dalam serbuan dilakukan Pegawai Penguatkuasa Jabatan Agama Islam Johor (Jaij) kira-kira jam 9 pagi. Pegawai Tadbir Jaij daerah Kluang, Mohd Khalil Md Noor berkata, serbuan dilakukan hasil aduan dan maklumat awam.

“Sewaktu operasi dijalankan, lelaki berusia 18 tahun berkenaan yang bekerja di pasar malam membuka pintu bilik hotel, manakala pelajar yang bakal menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) itu menyorok di bawah katil lengkap berpakaian sekolah dan bertudung.

“Hasil soal siasat dijalankan, pelajar tersebut pada mulanya pergi ke sekolah tetapi tidak masuk ke kelas sebaliknya menunggu teman lelaki mengambilnya di sekolah,” katanya kepada Sinar Harian.

Mohd Khalil berkata, pasangan berkenaan akan di dakwa di bawah Seksyen 27 Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor 1997 dan jika sabit kesalahan boleh didenda sehingga RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Difahamkan, ibu bapa pasangan tersebut akan dipanggil untuk ke pejabat agama malah, pengetua serta guru kaunseling turut dimaklumkan mengenainya.

Dipetik dari Akhbar Sinar Harian 9 Januari 2013

08 Januari 2013

Cerai SMS

Entah apalah masalahnya, pada jam 1.52 pagi, si suami menghantar sms kepada isterinya. Sms berbunyi''''

"Saya ceraikan awak". Sms dari telefon suami ke telefon isteri.

Ini tak lain, adalah kes gaduh. Keesokan harinya, si suami membuat aduan di pejabat agama dan mendaftarkan perceraiannya di mahkamah. Perbicaraan berlansung di mahkamah dan ringkas ceritanya, mahkamah membuat keputusan.

" Lafaz melalui sms yang dihantar oleh (L) pada tarikh .... jam 1.52 pagi untuk bercerai talak satu adalah sah".

Pasangan ini bernikah pada tahun 1994 bermakna sudah kira-kira 18 tahun perkahwinan mereka dengan dikurniakan beberapa orang anak. Bagaimanapun, kebahagian rumahtangga ini runtuh kerana perceraian ini.



04 Januari 2013

Akibat Zalim Bunuh Katak, Anak Mati Katak ?


Seorang lelaki menceritakan pada saya pengalaman zaman silam dia. Dia cerita, dulu dia jahat dan banyak abai perintah agama. Sehinggalah satu peristiwa aneh yang dialaminya,  memberi keinsafan yang mendalam pada dirinya. Ceritanya, dulu masa isterinya sedang mengandung, rumahnya banyak katak waktu musim hujan.

Bunyi katak mengganggu tidurnya setiap malam.  Oleh kerana terlalu marah, dia telah bertindak menghimpunkan kayu di tempat katak itu berkumpul. Kemudian dia bertindak membakar kayu tersebut dan membunuh banyak katak di bawah himpunan kayu itu. Maka tidurnya lena kerana tiada lagi bunyi katak dekat dengan rumahnya. Yang ada hanyalah katak yang jauh-jauh.

Ceritanya lagi, apabila anak lelakinya lahir, anaknya ada penyakit kulit ganjil. Kulitnya merekah, tersiat, bernanah dan mengeluarkan darah. Bila sembuh, kulitnya seperti kulit katak. Kemudian sakit yang sama datang berulang. Sudah banyak tempat dia berubat termasuk doktor kerajaan dan swasta namun sakit anaknya berulang lagi.

Hampir setiap hari anaknya tidak lena tidur kerana kesakitan ini. Kemudian, pada usia dua tahun, anaknya ini meninggal dunia. Sebagai seorang bapa, dia redha dengan ketentuan Allah Taala yang mengambil nyawa nak kesayangannya ini. Dia berpegang kepada qada' dan qadar Allah Taala.

Cerita ini diceritakan kepada saya dan dia minta pandangan dari saya. Beberapa kali dia ulang perkataan, iaitu bukan dia hendak percaya kepada kuasa lain selain kuasa Allah. Tetapi, sampai sekarang dia tak tahu apa penyakit kulit anaknya itu. Dan adakah kaitannya kejadian dia berlaku 'zalim' sehingga membunuh katak-katak semasa isterinya mengandung ?

Pandangan Saya

Saya jelaskan, ini adalah kuasa Allah. Kita kena letakkan kekuasaan Allah pada tempat yang tertinggi.  Janganlah terlalu percaya dengan kejadian membunuh katak itu yang menyebabkan anaknya jadi begitu. Kalau terlalu berpegang pada itu, saya bimbang akidah kita boleh tergelincir. Sakit itu adalah ujian Allah kepada kita supaya kita insaf. Maka jadikanlah kesilapan yang lalu sebagai pengajaran kepada kita.

 Ada orang yang Allah uji dan hukum kita di dunia lagi kerana kezaliman kita. Sebahagian umat-umat terdahulu termasuk umat Nabi Noh, Nabi Lut, Nabi Musa dan lain-lain diazab di dunia kerana kejahatan mereka. Begitu juga dengan umat Nabi Muhammad seperti peristiwa Alqamah yang tidak boleh syahadah waktu nazak kerana kederhakaan dia pada ibunya.

Dalam Islam bukan semua binatang boleh dibunuh, apatah lagi dibunuh secara zalim sebegitu. Adakah binatang itu mengancam nyawa kita ada mendatangkan mudarat kepada kita ? Sekadar dia mengganggu tidur kita saja kan ?

Pengajarannya

Janganlah kita berlaku zalim sesama manusia dan makhluk Allah yang lain. Setiap makhluk yang Allah cipta itu pasti ada kebaikannya yang kekadang kita tidak ketahui.



02 Januari 2013

Bank Ini Menipu Orang Ramai Pasal Dividen ASB

Saya ke sebuah bank dan mendapati sebuah bank terkenal ini ada kaunter pinjaman ASB di kaki lima bank tu. Yer, bank itu agen ASB yang sah. Penuh bank tu hari ini terutama kepada yang nak tengok dividen ASB mereka.

Di luar itu siap ada DJ yang buat pengumuman dan sebagainya untuk promosi loan ASB bank itu. Yang saya dengar dan DJ tu sebut beberapa kali ialah.....

"Tahun lepas ASB memberikan dividen sebanyak 8.9 peratus".

Dalam hati saya, penipu punya bank. Kalau nak niaga dan nak untung pun, janganlah menipu. Mana datangnya keberkatan dalam perniagaan kalau dah dimulakan dengan menipu.

Sebenarnya, tahun 2012, ASB beri dividen 7.75 peratus saja, bukan 8.9 peratus. Tahun lepas juga ASB kasi bonus 1.15 peratus. Jadi, mengikut perkiraannya bukanlah dividen ASB 7.75 campur 1.15 peratus, bukan jadinya 8.9 peratus dividen.

Camner Nak Dapat Bonus ?

Syarat nak dapat bonus dan dividen kan lain. Nak dapat bonus, kena kira baki simpanan minimum kita selama 10 tahun iaitu 120 bulan. Kemudian, barulah dikira dengan 1.15 peratus.

Maaf bro.... 10 tahun tu lama. Jadi janganlah samakan dividen dengan bonus. Harap perbetulkan dan jangan menipu orang ramai.


Wanita Bersuami Dua ?

BATU PAHAT – Perbuatan wanita lewat 30-an yang dipercayai menduakan suaminya dengan menikahi lelaki lain, terbongkar apabila dokumen pernikahannya dengan doktor ditemui pihak berkuasa.

Bertindak hasil aduan orang ramai dan siasatan selama beberapa hari, serbuan Bahagian Penguat Kuasa Jabatan Agama Islam Johor (Jaij) Batu Pahat dilakukan di sebuah vila semasa Operasi Ambang Tahun Baru, kira-kira jam 2 pagi semalam.

Timbalan Ketua Penguat Kuasa Jaij Daerah Batu Pahat, Saiful Ariffin Mohd Sopah berkata, setelah menerima aduan, pihaknya melakukan semakan dengan pihak berkuasa di Thailand dan mendapatkan salinan dokumen pernikahan wanita terbabit.

Katanya, semasa serbuan dilakukan, pada mulanya wanita berkenaan enggan mengaku bernikah secara senyap di selatan Thailand bersama seorang lelaki berusia 40-an, yang turut berada di rumah berkenaan. Mereka bernikah di Thailand Julai lalu.

“Kami berjaya mendapatkan salinan dokumen pernikahan mereka, namun serbuan dilakukan untuk mendapatkan salinan asal surat nikah berkenaan dan bukti yang lebih kukuh kami peroleh iaitu gambar pernikahan mereka.

“Begitu licik wanita ini. Setelah hampir satu jam kami mencari, namun dokumen berkenaan gagal kami temui. Bagaimanapun setelah didesak beberapa kali, akhirnya dia mengaku telah bernikah dan dokumen berkenaan disorok dalam kotak kasut yang diletakkan di bonet kereta.

“Kami difahamkan doktor yang menjadi ‘suami kedua’ diberitahu yang wanita terbabit sudah bercerai dengan suami pertamanya,” katanya.

Saiful berkata, kes seumpama itu kali pertama berlaku di daerah ini dan rumit diselesaikan kerana perlu dilakukan dengan teliti kerana banyak kesalahan dilakukan.

Beliau berkata, buat masa ini, pihaknya membuka kertas siasatan mengikut Seksyen 27(1)(a)(b) Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Johor 1997 dan siasatan terperinci akan dilakukan berhubung perceraian yang didakwa oleh wanita terbabit dengan suami pertamanya.

“Saya harap kes seperti ini dijadikan iktibar dan jika ada kemusykilan terhadap nikah atau kahwin, orang ramai boleh buat rujukan kepada kami.

“Kami akan terus cari punca sebenar dan bantu selesaikannya kerana tidak boleh wanita mempunyai dua suami dalam satu-satu masa.

“Jika wanita ingin berkahwin lain, dia perlu melalui proses perceraian dengan suami terdahulu, namun ia juga perlu melalui hukum ditetapkan syarak,” katanya.

Dipetik dari akhbar Sinar Harian 2 Januari 2013.